Aviation stress management
Διαχείριση αεροπορικού στρες
Subject
Στρες (Ψυχολογία) ; Εργασιακό στρες ; Αεροπορία, ΠολεμικήKeywords
Αεροπορικό στρεςAbstract
Η ιστορία της σύγχρονης αεροπορίας γεννήθηκε στις 17 Δεκεμβρίου του 1903 με την πρώτη πτήση αεροσκάφους που κατασκεύασαν και πέταξαν οι αδελφοί Wright. Έκτοτε η τεχνολογική πρόοδος στην κατασκευή των αεροσκαφών ήταν ραγδαία και η χρήση τους ως πολεμική μηχανή έκανε το περιβάλλον πολύ απαιτητικό για τον ιπτάμενο, αφιλόξενο και ιδιαίτερα επικίνδυνο.
Μία από τις επιπτώσεις των απαιτητικών αποστολών και των περιορισμών του ανθρώπινου οργανισμού, είναι η δημιουργία μεγάλων επιπέδων στρες κατά τη διάρκεια της πτήσης τα οποία σχετίζονται αναλογικά με τις καταστάσεις που βιώνει στον ευρύτερο εργασιακό του χώρο, αλλά και στην προσωπική του ζωή. Τα αθροιστικά μεγάλα επίπεδα στρες που βιώνει ο ιπτάμενος στην πτήση, μπορεί να περιορίσουν την απόδοσή του στην εκτέλεση της αποστολής, να δημιουργήσουν συμπεριφορικά προβλήματα και να πλήξουν την υγεία του και τη ζωή του ίδιου, του πληρώματος και των επιβατών, επιδρώντας αρνητικά στην ασφάλεια των πτήσεων.
Στο πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται ο σκοπός και η μεθοδολογία συγγραφής της διατριβής
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μία ιστορική αναδρομή και επιχειρείται μία διεξοδική ανάλυση για το στρες, όσον αφορά στα γενικά του χαρακτηριστικά και στους μηχανισμούς με τους οποίους ο άνθρωπος – ανάλογα με τον τύπο προσωπικότητάς του – επηρεάζεται, αντιδρά και προστατεύεται από αυτό.
Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύεται σε βάθος το εργασιακό στρες, εστιάζοντας στα κυριότερα μοντέλα που το περιγράφουν, στις επιπτώσεις του και στη διαχείρισή του τόσο σε ατομικό επίπεδο (μάνατζερ, στελέχους και εργαζομένου), όσο και σε επίπεδο οργανισμού-επιχείρησης.
Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη φυσιολογία της πτήσης και αναλύεται το ψυχολογικό προφίλ της προσωπικότητας και της συμπεριφορικής δράσης του ιπταμένου βάσει της θεωρίας του Eyseck. Στο τελευταίο μέρος επιχειρείται διεξοδική ανάλυση του αεροπορικού στρες και της επιτυχούς διαχείρισης αυτού με τη βοήθεια του μοντέλου της Dr Suzanne Kobasa.
Στο πέμπτο κεφάλαιο παρατίθενται τρεις έρευνες που έγιναν για το στρες και το αεροπορικό στρες αντίστοιχα, καθώς και τα αποτελέσματα/συμπεράσματα αυτών.
Στο έκτο και τελευταίο κεφάλαιο γίνονται προτάσεις για την περαιτέρω εξέλιξη και ολοκλήρωση της διπλωματικής μου διατριβής.