Εκπαιδευτικός σχεδιασμός μαζικών και ανοικτών διαδικτυακών μαθήματων (MOOCS) αξιοποιώντας σχεδιαστικές αρχές των διαδικτυακών παιχνιδιών μαζικού πλήθους παικτών (MMOGS)
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ηλεκτρονική μάθηση ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση ; Παιχνίδια, ΕκπαιδευτικάΛέξεις κλειδιά
Εκπαιδευτικός σχεδιασμόςΠερίληψη
Τα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (ΜΑΔΜ) συνιστούν ένα πρόσφατο φαινόμενο παροχής Ηλεκτρονικής Μάθησης και χαρακτηρίζονται από την επεκτασιμότητα και την ανοικτή πρόσβαση (αρχές που επιχειρεί να εκπληρώσει σε ένα βαθμό και η ηλεκτρονική μάθηση). Ωστόσο, έχουν ανακύψει ορισμένες προκλήσεις που αναδεικνύουν την ανάγκη για επαναπροσδιορισμό των εκπαιδευτικών σχεδιαστικών αρχών (Conole, 2013). Οι κυριότερες από αυτές τις προκλήσεις, συνίστανται στα χαμηλά κίνητρα και στην ανεπαρκή αποφασιστικότητα των εκπαιδευομένων (Levy, 2011), στην επιφανειακή δέσμευση και την εμβύθιση στο μάθημα (Chamberlin & Parish, 2011,'Morris & Stommel, 2012), στην παθητικότητα της πλειοψηφίας των συμμετεχόντων (Guthrie, 2012) , στο χαμηλό επίπεδο συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών και στις μορφές αξιολόγησης των εκπαιδευόμενων που δύνανται να χαρακτηριστούν ως παρωχημένες (Yuan & Powell, 2013).
Από την άλλη πλευρά, τα περιβάλλοντα των Διαδικτυακών Παιχνιδιών Μεγάλου Πλήθους Παικτών
(ΔΠΜΠΠ) προσελκύουν το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων χρηστών, παρουσιάζοντας, συνάμα, σύμφωνα με υπάρχουσες έρευνες μαθησιακό δυναμικό. Αυτό, διότι, συνδυάζουν ισχυρά κίνητρα ενασχόλησης, κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ παικτών μέσω της επικοινωνίας και της συνεργασίας, αλλά και αλληλεπίδραση παικτών και περιβάλλοντος και παικτών και αφήγησης, ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων επίλυσης προβλήματος και προώθηση αυτονομίας , μέσα σ'ένα αυθεντικό περιβάλλον με δομές εξέλιξης και προόδου.
Στην παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (ΜΔΕ), θα επιχειρηθεί η ενσωμάτωση των εκπαιδευτικών σχεδιαστικών αρχών των ΔΠΜΠΠ στα ΜΑΔΜ. Σημειώνεται, πως έχουν πραγματοποιηθεί έρευνες προς βελτιστοποίηση των ΜΑΔΜ, μέσω της ενσωμάτωσης εκπαιδευτικών σχεδιαστικών αρχών των ΔΠΜΠΠ, ωστόσο δύνανται να χαρακτηριστούν ως περιορισμένες, μη εκπαιδευτικά σχεδιαστικά δομημένες και αποσπασματικές.
Συγκεκριμένα, θα αξιοποιηθούν οι επιτυχημένες μεταβλητές προώθησης των εκπαιδευτικών σχεδιαστικών αρχών των ΔΠΜΠΠ στους ακόλουθους παράγοντες, προκειμένου να σχεδιαστεί μία πρόταση βελτιστοποίησης των ακόλουθων παραγόντων στα ΜΑΔΜ:
• αύξηση του επιπέδου συνεργασίας (collaboration) και επικοινωνίας (communication) μεταξύ των εκπαιδευομένων που οδηγεί στην κοινωνική αλληλεπίδρασή τους (social interaction)
• αύξηση του βαθμού αλληλεπίδρασης μεταξύ των χρηστών και της αφήγησης (narrative interaction) και μεταξύ των χρηστών και του εικονικού περιβάλλοντος (virtual interaction)
• ενίσχυση των κινήτρων (motivations) και της εμβύθισης (immersion)
• προώθηση της κατάκτησης δεξιοτήτων επίλυσης προβλήματος (problem solving skills)
• ενίσχυση καινοτόμων μορφών αξιολόγησης (assessment) και άμεσης, ουσιώδους
ανατροφοδότησης (feedback) που θα παρέχεται αυτοματοποιημένα αλλά και από τους συνεκπαιδευόμενους
• ενίσχυση αυτονομίας (autonomy) και
• παροχή αυθεντικού περιβάλλοντος μάθησης (authentic environment).
Προκειμένου να καταστεί υλοποιήσιμο το παραπάνω ερευνητικό εγχείρημα, θα δομηθεί ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός των Διαδικτυακών Μαθημάτων (ΔΜ) και των ΜΑΔΜ, σύμφωνα με το μοντέλο ADDIE. Ακολούθως, θα εντοπιστούν οι διαφοροποιήσεις εκπαιδευτικού σχεδιασμού που προκύπτουν για κάθε κατηγορία ΜΑΔΜ. Στη συνέχεια, θα διαμορφωθεί, ο προτεινόμενος εκπαιδευτικός σχεδιασμός ο οποίος στηρίζεται στις διαφοροποιήσεις που προκύπτουν στο γενικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό των ΜΑΔΜ από την ενσωμάτωση των παραγόντων εκπαιδευτικού σχεδιασμού των ΔΠΜΠΠ. Για τη διαπίστωση της ύπαρξης των εκπαιδευτικών σχεδιαστικών αρχών των ΔΠΜΠΠ , θα πραγματοποιηθεί έρευνα σε δείγμα ΜΑΔΜ. Η έρευνα αυτή θα οδηγήσει στο συμπέρασμα πως, αν και κάποιοι παράγοντες ΔΠΜΠΠ έχουν
ληφθεί υπόψη, ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός του ΜΑΔΜ κρίνεται ωφέλιμο να βελτιωθεί προκειμένου να ικανοποιεί όλους τους παράγοντες των ΔΠΜΠΠ σε υψηλό βαθμό.