Μελέτη και ανάλυση συλλογικού χαρακτηρισμού σε ψηφιακές βιβλιοθήκες μαθησιακών αντικειμένων
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ψηφιακές βιβλιοθήκες ; Ηλεκτρονική μάθησηΛέξεις κλειδιά
Μαθησιακά αντικείμεναΠερίληψη
Ο σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη και ανάλυση της αύξησης των διαφορετικών ετικετών με την πάροδο του χρόνου που εισάγονται με την μέθοδο του συλλογικού χαρακτηρισμού σε ψηφιακές βιβλιοθήκες μαθησιακών αντικειμένων σε σχέση με τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών αντικειμένων που περιλαμβάνουν οι εν λόγω βιβλιοθήκες. Ειδικότερα, στα πλαίσια της παρούσας μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας επιλέχθηκε για την μελέτη του παραπάνω θέματος η ψηφιακή βιβλιοθήκη (OpenScienceResources) που περιλαμβάνει μαθησιακά αντικείμενα για την υποστήριξης της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών (Science Education). Επιπλέον, προέκυψε από τη μελέτη της βιβλιογραφίας η αναγκαιότητα μελέτης και ανάλυσης ορισμένων παραμέτρων, προκειμένου να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα. Για αυτό το λόγο μελετάται η πιθανή επίδραση που ασκούν τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών αντικειμένων (επίπεδο συσσώρευσης, τύπος, εκπαιδευτικοί στόχοι) στην εξέλιξη του λεξιλογίου των ετικετών, στοχεύοντας στην και εξαγωγή συμπερασμάτων τόσο για την εξέλιξη των ετικετών του συστήματος όσο και για τα μοτίβα συμπεριφοράς των χρηστών ως προς την προσθήκη ετικετών (tag patterns) για το χαρακτηρισμό των μαθησιακών αντικειμένων.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας, αντλήθηκαν τα απαραίτητα δεδομένα από τη βάση δεδομένων και από την ιστοσελίδα της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Μαθησιακών Αντικειμένων OpenScienceResources Repository που μελετήθηκε. Μετά το πέρας της επεξεργασίας των δεδομένων και της ταξινόμησης των ετικετών που προστέθηκαν στα μαθησιακά αντικείμενα σε συγκεντρωτικούς πίνακες ανά μήνα και με βάση τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των μαθησιακών αντικειμένων που λήφθηκαν υπόψη, εφαρμόστηκαν στα δεδομένα κατάλληλες μετρικές που αντλήθηκαν από τη διεθνή βιβλιογραφία. Οι μετρικές που χρησιμοποιήθηκαν λόγω της συμβολής τους σε παλαιότερες παρόμοιες έρευνες είναι η μετρική ‘ανάπτυξη των ετικετών’ και η μετρική ‘επαναχρησιμοποίηση των ετικετών’. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την εφαρμογή των μετρικών και τη μελέτη των διαγραμμάτων χρονικής εξέλιξης των ετικετών οδήγησαν στην εξαγωγή συμπερασμάτων αναφορικά με τη χρονική εξέλιξη των ετικετών που χαρακτηρίζουν τα μαθησιακά αντικείμενα, τόσο σε σχέση με τα χαρακτηριστικά τους όσο και με το αντικείμενο ενδιαφέροντος των μαθησιακών αντικειμένων που είναι οι φυσικές επιστήμες.
Τα τελικά συμπεράσματα της έρευνας έδειξαν ότι στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Μαθησιακών Αντικειμένων OpenScinceResources που μελετήθηκε οι χρήστες έχουν την τάση να προσθέτουν νέες ετικέτες στα μαθησιακά αντικείμενα για το χαρακτηρισμό τους, αυξάνοντας με γρήγορο ρυθμό το λεξιλόγιο των ετικετών ανά μήνα. Η αυξητική πορεία διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, μετά το πέρας του οποίου μειώνεται η εισαγωγή νέων ετικετών και το λεξιλόγιο σταδιακά σταθεροποιείται ως προς τον αριθμό. Παρά το γεγονός ότι γενικά ακολουθείται ο ίδιος τρόπος εξέλιξης των ετικετών του συστήματος, μικρές διαφορές βρέθηκαν στον τρόπο εξέλιξης ανάμεσα στις διαφορετικές κατηγορίες των χαρακτηριστικών των μαθησιακών αντικειμένων που μελετήθηκαν. Συγκεκριμένα, μεγαλύτερη εξέλιξη ετικετών στο χρόνο παρατηρήθηκε σε εκπαιδευτικούς πόρους, σε μαθησιακά αντικείμενα που εμφανίζονται με τη μορφή κινούμενων εικόνων, πειραμάτων, προσομοιώσεων, εικόνων αντικειμένων, βίντεο και ιστοσελίδων καθώς και σε μαθησιακά αντικείμενα που εξυπηρετούν χαμηλό και μεσαίο επίπεδο εκπαιδευτικών στόχων, δηλαδή σε μαθησιακά αντικείμενα που επιλέγονται από τους εκπαιδευτικούς για την υποστήριξη μαθημάτων φυσικών επιστημών.