Αξιοποίηση μιας θεωρίας δημιουργικότητας (creativity) σε ένα συνεργατικό περιβάλλον τεχνολογικά υποστηριζόμενης μάθησης (Computer-supported Collaborative Learning - CSCL).
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/unipi/8546/Michioti_Eleni-Evaggelia.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διδακτικά συστήματα -- Σχεδιασμός ; Διδασκαλία -- ΜεθοδολογίαΛέξεις κλειδιά
Δημιουργική σκέψηΠερίληψη
Η δημιουργικότητα, θεωρείται ως η σημαντικότερη δεξιότητα του 21ου αιώνα για κάθε άτομο, καθώς με τη δημιουργική σκέψη (Creativity Thinking) μπορεί να αντιμετωπιστεί η επίλυση προβλημάτων σε κάθε τομέα της ζωής του. Επιπλέον κρίνεται αναγκαίο να αναπτύσσονται από όλους δεξιότητες συνεργασίας, ώστε να αυξήσουν τόσο τις κοινωνικές, όσο και τις μαθησιακές του δεξιότητες. Για το λόγο αυτό ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τομέα της Συνεργατικής Μάθησης (Collaborative Learning), όπου οι εκπαιδευόμενοι αποτελούν μέλη μιας ομάδας με κοινό στόχο τη διεύρυνση των γνωστικών τους πεδίων, μέσω της ανταλλαγής απόψεων, της από κοινού αναζήτησης πληροφοριών, το διαμοιρασμό τους και της σύνθεσης ενός τελικού αποτελέσματος. Τέλος, η έννοια της υπολογιστικής σκέψης (Computational Thinking) είναι ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και για την επίλυση προβλημάτων, ιδιαίτερα στον κλάδο του Προγραμματισμού (Programming).
Από τη βιβλιογραφική έρευνα, αναδείχθηκε η ανάγκη ύπαρξης ενός εννοιολογικού πλαισίου, ικανού να αναπτύξει και να ενισχύσει τις δεξιότητες των εκπαιδευομένων. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ένταξη του γνωστικού αντικειμένου του Προγραμματισμού στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και της ανάπτυξης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων από εκπαιδευτές οι οποίες να διέπονται από τις αρχές της Υπολογιστικής Σκέψης. Για το λόγο αυτό, ανατέθηκε στους φοιτητές-εκπαιδευόμενους ο ρόλος του υπαλλήλου εταιρείας e-learning με σκοπό να δώσουν λύσεις σε ένα αντικείμενο που, κατά πάσα πιθανότητα, θα κληθούν να αντιμετωπίσουν επαγγελματικά, σε πραγματική βάση, ως απόφοιτοι του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων.
Με την παρούσα Διπλωματική Εργασία, επιδιώχθηκε να σχεδιαστεί ένα εννοιολογικό πλαίσιο (conceptual framework), το οποίο να συνδυάζει ένα μοντέλο Δημιουργικής Σκέψης (Creative Thinking) και τη Μέθοδο των 6 σκεπτόμενων καπέλων (Method 6 thinking hats). Στη συνέχεια επιδιώχθηκε η υλοποίηση του εννοιολογικού πλαισίου (conceptual framework) βασισμένο στη μελέτη μιας συγκεκριμένης περίπτωσης με την χρήση ενός συνεργατικού περιβάλλοντος τεχνολογικά υποστηριζόμενης μάθησης (computer-supported collaborative learning environment) και συγκεκριμένα του εργαλείου Wikispaces, με αντικείμενο τον Προγραμματισμό (Programming). Τέλος, το εννοιολογικό αυτό πλαίσιο, εφαρμόστηκε και αξιολογήθηκε, για την αποτίμηση των μεταβλητών της Δημιουργικής Σκέψης (Creative Thinking) και της Συνεργατικής Μάθησης (Collaborative Learning) των εκπαιδευομένων –συμμετεχόντων στην έρευνα και της Υπολογιστικής Σκέψης (Computational Thinking) όπως παρουσιάζεται στις προτεινόμενες λύσεις τους στην παρέμβαση αυτή.