Εφαρμογή της μεθοδολογίας 6σ σε εκπαιδευτικό οργανισμό
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μεθοδολογία Έξι σίγμα (6σ) ; Διδασκαλία -- ΑξιολόγησηΠερίληψη
Ο σκοπός συγγραφής της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η παρουσίαση της μεθοδολογίας Έξι σίγμα (6σ). Σε πρώτο στάδιο κρίνεται απαραίτητη η θεωρητική προσέγγιση της μεθοδολογίας με απώτερο σκοπό την γνωριμία και κατανόησή της από την πλευρά του αναγνώστη. Εν συνεχεία η πτυχιακή θα αναφερθεί στην πρακτική εφαρμογή της μεθοδολογίας 6σ στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τις επιρροές και τα πλεονεκτήματα που μπορεί να υπάρξουν μέσα από την ορθή πρακτική εφαρμογής της.
Πιο συγκεκριμένα, στο δεύτερο μέρος της διπλωματικής εργασίας παρατίθεται εν συντομία η διαδικασία εφαρμογής και τα πιθανά αποτελέσματα της μεθοδολογίας 6σ στο Τμήμα Τεχνολογίας Ποιότητας & Διαχείρισης ενός Πανεπιστημίου στο εξωτερικό, προκειμένου να αναδειχθεί στην πράξη το μέγεθος των θετικών επιπτώσεων που μπορεί να έχει η εφαρμογή αυτής της μεθοδολογίας στον τομέα της εκπαίδευσης.
Ο λόγος για τον οποίο κρίθηκε απαραίτητη η εφαρμογή της μεθοδολογίας στο Πανεπιστήμιο είναι ο εξής: Το Τμήμα Ποιότητας στο Πανεπιστήμιο έχει ξεκινήσει την αξιολόγηση των μαθημάτων του τα τελευταία χρόνια και ενώ στα περισσότερα από τα μαθήματα ο μέσος όρος των αξιολογήσεων είναι αρκετά ικανοποιητικός (πάνω από 3), το ποσοστό ανταπόκρισης των μαθητών στις αξιολογήσεις κρίνεται ιδιαιτέρως χαμηλό. Το Τμήμα είναι δυσαρεστημένο με τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων και κυρίως από την αξιοπιστία τους, λόγω του χαμηλού ποσοστού ανταπόκρισης.
Το έργο που εκπονήθηκε για το Πανεπιστήμιο, απαρτίζεται από πέντε στάδια ή αλλιώς φάσεις. Στην πρώτη φάση εντοπίζουμε και αναφέρουμε τα δύο βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο οργανισμός και τα οποία ουσιαστικά υποδεικνύουν την χαμηλή ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους φοιτητές του Τμήματος Τεχνολογίας Ποιότητας & Διαχείρισης. Κατά τη διάρκεια του έργου παρατηρούμε ότι ορισμένα μαθήματα αξιολογούνται με αρκετά χαμηλούς βαθμούς από τους μαθητές, γεγονός που μας δημιουργεί αμφιβολίες για την ποιότητα της διδασκαλίας και επίσης, παρατηρούμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών αρνείται να συμπληρώσει τις αξιολογήσεις των μαθημάτων. Αφού χαρτογραφήσουμε τη ροή της βασικής διαδικασίας μας, θέτουμε ως Υ1 το ποσοστό των μαθημάτων που έχουν μέσο όρο βαθμολογίας πάνω από 4 και ως Υ2 το ποσοστό των μαθημάτων που έχουν ποσοστό ανταπόκρισης πάνω από 50%. Θέτουμε επίσης τους στόχους που θέλουμε να επιτύχουμε (Y1 ≥ 80% ανά έτος και Υ2 ≥ 50% ανά έτος) και εκτιμούμε την απόδοση για τα Υ1 και Υ2 αντίστοιχα.
Στη δεύτερη φάση αποδίδουμε ξανά τη ροή της βασικής διαδικασίας μας αλλά αυτή τη φορά βελτιωμένη. Έπειτα βάζουμε σε σειρά προτεραιότητας τις μεταβλητές που επηρεάζουν περισσότερο το αποτέλεσμα της διαδικασίας, μαζεύουμε στοιχεία (μέσα από τις αξιολογήσεις των μαθητών και από συνεντεύξεις με τους ίδιους τους καθηγητές που παραδίδουν αυτά τα μαθήματα) και μέσω περιγραφικής στατιστικής προσπαθούμε να τα αναλύσουμε και να τα αποκρυπτογραφήσουμε. Με τη βοήθεια των στατιστικών εργαλείων θα ανακαλύψουμε βασικές πληροφορίες μέσω της ανάλυσης των οποίων θα οδηγηθούμε αργότερα στη λύση του προβλήματος.
Σε επόμενο στάδιο, κάθε πρόβλημα που βρίσκουμε το ομαδοποιούμε και επαληθεύουμε τις αιτίες του. Με αυτόν τον τρόπο εντοπίζουμε ουσιαστικά που βρίσκονται οι πηγές των προβλημάτων του Πανεπιστημίου και με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε τη δυνατότητα να προβούμε σε βελτίωση.
Η φάση βελτίωσης είναι η τέταρτη φάση στη μεθοδολογία Έξι σίγμα, όπου όλη η εξόρυξη δεδομένων και η ανάλυση που έχει γίνει μέχρι εκείνη τη στιγμή οδηγεί στις σωστές βελτιώσεις των διαδικασιών. Για κάθε πρόβλημα που εντοπίζεται στις προηγούμενες φάσεις λοιπόν, προτείνουμε την καλύτερη δυνατή λύση.
Κατά τη φάση ελέγχου στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι τα οφέλη που επιτεύχθηκαν κατά τη διάρκεια της φάσης βελτίωσης θα διατηρηθούν πολύ καιρό μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου. Σε αυτή την περίπτωση είναι δύσκολο να περιμένουμε μέχρι τα αποτελέσματα των βελτιώσεών μας. Ως εκ τούτου, θα διανείμουμε τα υποέργα στα κατάλληλα πρόσωπα, τα οποία θα αναλάβουν την ευθύνη για την εκτέλεση του όλου έργου και τέλος, θα δημιουργήσουμε ένα μηχανισμό ελέγχου για την παρατήρηση των μελλοντικών αποτελεσμάτων.