Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στο εκπαιδευτικό λογισμικό ΙΣΤΟΠΟΛΙΣ για τη διδασκαλία της ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εκπαίδευση -- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές -- Προγράμματα ; Εκπαιδευτικό λογισμικόΛέξεις κλειδιά
Μάθημα ιστορίαςΠερίληψη
Τα τελευταία 25 περίπου χρόνια έχουν σημειωθεί σημαντικές αλλαγές στα
Αναλυτικά Προγράμματα της εκπαίδευσης, τόσο της υποχρεωτικής (Α΄θμιας και
Β΄θμιας) όσο και της προαιρετικής (Ενιαίο Λύκειο, Τ.Ε.Ε.), σε επίπεδο εθνικό αλλά
και ευρωπαϊκό. Οι αλλαγές αυτές, απόρροια των ιδιαίτερων κοινωνικοπολιτικών
μεταβολών που έδωσαν το στίγμα τους στο τελευταίο κομμάτι του 20ου αιώνα,
επηρέασαν κυρίως την Ιστορία, το μάθημα αιχμής των Προγραμμάτων Σπουδών. Το
αποτέλεσμα είναι ότι τα περισσότερα Προγράμματα Σπουδών ενσωμάτωσαν στην
ύλη τους την κοινωνική, οικονομική, πολιτισμική και διανοητική ιστορία
παράλληλα με την πολιτικοστρατιωτική και διπλωματική. Δόθηκε επίσης έμφαση
στις πληθυσμιακές εκείνες ομάδες οι οποίες είχαν μέχρι πρόσφατα αγνοηθεί από
την επίσημη ιστορία. Αυτό βέβαια πρόσθεσε νέες προκλήσεις για το δάσκαλο της
ιστορίας και μετέβαλε δραματικά το ρόλο του σε σχέση με τη διδασκαλία του
αντικειμένου: καινούργιες θεματικές, νέο υλικό προς διερεύνηση, νέες ιστορικές
πηγές, χαοτικές σε όγκο πληροφορίες προς διαχείριση από το διαδίκτυο, νέες
τεχνικές προσέγγισης του αντικειμένου· ο εμπλουτισμός αυτός των Προγραμμάτων
Σπουδών Ιστορίας με θέματα οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ιστορίας, η
ευρωπαϊκή διάσταση της ιστορικής παιδείας, το αίτημα της διαθεματικής
προσέγγισης, δηλαδή η σύνδεση του μαθήματος με άλλα γνωστικά αντικείμενα του
Προγράμματος Σπουδών του σχολείου και η υιοθέτηση εργαλείων και μεθόδων
άλλων επιστημών καθιστά το μάθημα της Ιστορίας πιο απαιτητικό και αξιώνει ένα
δάσκαλο περισσότερο καταρτισμένο και συνεχώς ενημερωμένο: το αίτημα για
συστηματική θεσμοποιημένη επιμόρφωση επανέρχεται επιτακτικά.
Στον αντίποδα οι παραπάνω απαιτήσεις σε συνάρτηση με την ελλιπή
επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και τη δασκαλοκεντρική μέθοδο διδασκαλίας που
συνεχίζουν να εφαρμόζουν καθιστούν το μάθημα της ιστορίας ιδιαίτερα ανιαρό για
τους μαθητές. Έτσι δυσχεραίνουν την καλλιέργεια της ιστορικής τους συνείδησης.
Οι εκπαιδευόμενοι δεν εμπλέκονται στη μαθησιακή διδασκαλία, παπαγαλίζουν τη
διδακτέα ύλη και δεν είναι σε θέση παραδειγματισμένοι από το παρελθόν να
κατανοήσουν το παρόν.
Σκόπιμη, λοιπόν, κρίνεται η αξιοποίηση ενός εργαλείου από την πλευρά των
εκπαιδευτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία, το οποίο θα εμπλέκει και τους
μαθητές κάνοντας έτσι το μάθημα της Ιστορίας περισσότερο ενδιαφέρον και
βοηθώντας στην επίτευξη περισσότερων μαθησιακών στόχων.
Στην παρούσα εργασία μελετήθηκε το αντικείμενο και οι μέθοδοι
διδασκαλίας της Ιστορίας, κατανοήθηκαν οι στόχοι του μαθήματος και
αναγνωρίστηκαν τα βασικά προβλήματα που προκύπτουν κατά τη διδασκαλία της.
Για την επίλυση των προβλημάτων αυτών, αφού μελετήθηκαν τα υπάρχοντα
εκπαιδευτικά λογισμικά, επιλέχθηκε το εκπαιδευτικό λογισμικό ISTOPOLIS
και
δημιουργήθηκε ένα δίωρο video επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ιστορίας.