Ποιότητα ζωής : δείκτες αξιολόγησης και έρευνα στην Ελλάδα
Master Thesis
Συγγραφέας
Τσακιράκης, Νικόλαος Ν.
Ημερομηνία
2006-07-04Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ελλάδα -- Κοινωνικές συνθήκες ; Ποιότητα ζωής -- ΑξιολόγησηΠερίληψη
Οι κύριοι στόχοι της εργασίας είναι αφενός η περιγραφή του υφιστάμενου στην Ελλάδα, πλαισίου έρευνας, συλλογής και χρήσης δεικτών που συνδέονται με την ποιότητα ζωής (φορείς διεξαγωγής ερευνών, δείκτες που συλλέγονται, αξιοποίηση των δεικτών, προβλήματα που εντοπίζονται) και αφετέρου η μέτρηση, με πιλοτική εφαρμογή ερωτηματολογίου, υποκειμενικών δεικτών ποιότητας ζωής, δεικτών δηλαδή, που σχετίζονται με τον βαθμό ικανοποίησης ή δυσαρέσκειας των ερωτώμενων, με σκοπό τον προσδιορισμό της αντιλαμβανόμενης ποιότητας ζωής, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως κριτήριο για την εστίαση σε θέματα και τομείς που η προτεραιότητα τους για βελτίωση, μπορεί να οδηγήσει στη συνολική βελτίωση της, αντικειμενικά και υποκειμενικά προσδιοριζόμενης, ποιότητας ζωής. Η εργασία χωρίζεται σε τρία μέρη: Στο πρώτο μέρος, παρουσιάζονται οι θεωρητικές προσεγγίσεις στο θέμα της ποιότητας ζωής, περιγράφονται οι έννοιες και οι παράμετροι που την προσδιορίζουν καθώς και οι δείκτες μέσα από τους οποίους μπορεί να μετρηθεί. Στο δεύτερο μέρος, αποτυπώνεται η υπάρχουσα κατάσταση στην Ελλάδα στον τομέα των ερευνών για την αξιολόγηση της ποιότητας ζωής. Στο τρίτο μέρος, προτείνεται και εφαρμόζεται πιλοτικά, ερωτηματολόγιο με το οποίο μπορεί να μετρηθεί η ικανοποίηση των πολιτών από την ποιότητα ζωής, τόσο σε επίπεδο συνολικό, όσο και σε επίπεδο προσωπικό. Στα πλαίσια της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας βασική αρχή αποτελεί η εστίαση στον πελάτη και η ικανοποίηση των αναγκών, απαιτήσεων και προσδοκιών του. Ως εκ τούτου η μέτρηση (αξιολόγηση) της ικανοποίησης των πελατών μιας επιχείρησης είναι σημαντική παράμετρος αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της επιχείρησης.
Οι κύριοι στόχοι της εργασίας είναι αφενός η περιγραφή του υφιστάμενου στην Ελλάδα, πλαισίου έρευνας, συλλογής και χρήσης δεικτών που συνδέονται με την ποιότητα ζωής (φορείς διεξαγωγής ερευνών, δείκτες που συλλέγονται, αξιοποίηση των δεικτών, προβλήματα που εντοπίζονται) και αφετέρου η μέτρηση, με πιλοτική εφαρμογή ερωτηματολογίου, υποκειμενικών δεικτών ποιότητας ζωής, δεικτών δηλαδή, που σχετίζονται με τον βαθμό ικανοποίησης ή δυσαρέσκειας των ερωτώμενων, με σκοπό τον προσδιορισμό της αντιλαμβανόμενης ποιότητας ζωής, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως κριτήριο για την εστίαση σε θέματα και τομείς που η προτεραιότητα τους για βελτίωση, μπορεί να οδηγήσει στη συνολική βελτίωση της, αντικειμενικά και υποκειμενικά προσδιοριζόμενης, ποιότητας ζωής. Η εργασία χωρίζεται σε τρία μέρη: Στο πρώτο μέρος, παρουσιάζονται οι θεωρητικές προσεγγίσεις στο θέμα της ποιότητας ζωής, περιγράφονται οι έννοιες και οι παράμετροι που την προσδιορίζουν καθώς και οι δείκτες μέσα από τους οποίους μπορεί να μετρηθεί. Στο δεύτερο μέρος, αποτυπώνεται η υπάρχουσα κατάσταση στην Ελλάδα στον τομέα των ερευνών για την αξιολόγηση της ποιότητας ζωής. Στο τρίτο μέρος, προτείνεται και εφαρμόζεται πιλοτικά, ερωτηματολόγιο με το οποίο μπορεί να μετρηθεί η ικανοποίηση των πολιτών από την ποιότητα ζωής, τόσο σε επίπεδο συνολικό, όσο και σε επίπεδο προσωπικό. Στα πλαίσια της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας βασική αρχή αποτελεί η εστίαση στον πελάτη και η ικανοποίηση των αναγκών, απαιτήσεων και προσδοκιών του. Ως εκ τούτου η μέτρηση (αξιολόγηση) της ικανοποίησης των πελατών μιας επιχείρησης είναι σημαντική παράμετρος αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της επιχείρησης.