Ποιότητα υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα
Quality in services of health in Greece
Master Thesis
Συγγραφέας
Ανδριανόπουλος, Ευστάθιος - Δημοσθένης
Ημερομηνία
2008Επιβλέπων
Παπαηλίας, ΘεόδωροςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ελλάδα) ; Ιατρική περίθαλψη -- Ελλάδα ; Ιατρική περίθαλψη -- Ποιοτικός έλεγχος ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Medical care -- Greece ; Medical care -- Quality control ; Total quality management -- GreeceΠερίληψη
Τα τελευταία χρόνια στον τομέα της υγείας όλα έχουν αλλάξει. Πάντα σε σχέση με την υπόλοιπη κοινωνία, τον τρόπο διοίκησης των μονάδων υγείας, ο τρόπος εργασίας, οι εμπλεκόμενοι φορείς, πολίτες και επαγγελματίες ιατροί. Η Ελλάδα από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα είχε μεγάλη παράδοση στον τομέα της ιατρικής. Η σύγχρονη πραγματικότητα ανέδειξε την σπουδαιότητα του κλάδου αυτού και έτσι θεωρείται αναγκαία η ύπαρξη βελτιώσεων που θα τον ωθήσουν σε ποιοτικότερη διοίκηση, παραγωγή και ικανοποίηση του ασθενή και του ιατρού, μια τέτοια βοήθεια μπορεί να αντληθεί από την ποιότητα. Η ποιότητα της υγείας αποτελεί μια έννοια που διαρκώς διαφοροποιείται, μεταβάλλεται και προσαρμόζεται σε νέες επιθυμίες, προσδοκίες και ανάγκες. Ένας γενικός προσδιορισμός φαίνεται να συνδέει την ποιότητα της υγείας με την ικανοποίηση των ασθενών, εφόσον η παρεχόμενη υπηρεσία υγείας ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των ασθενών. Οι ασθενείς, εκφράζοντας την υποκειμενική τους γνώμη, αξιολογούν την ποιότητα της υγείας σύμφωνα με το βαθμό ικανοποίησης των αναγκών υγείας ή των προσδοκιών τους για το αγαθό υγεία. Η ικανοποίηση του ασθενούς από τη χρήση των υπηρεσιών υγείας χρησιμοποιείται, επομένως, ως ένα επιπλέον κριτήριο αξιολόγησης της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας υγείας. Κατά συνέπεια, το ενδιαφέρον για έρευνα της ποιότητας της υγείας φαίνεται να επικεντρώνεται αφενός στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στο προσωπικό υγείας και τον ασθενή (θεραπευτική σχέση) και αφετέρου στην επίδραση της θεραπευτικής σχέσης στην ποιότητα ζωής των ασθενών.
Οι πράξεις, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και η αλληλοδράση μεταξύ θεραπευτή και θεραπευόμενου έρχονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Η θεραπευτική σχέση βασίζεται στην κοινή δέσμευση και των δύο πλευρών να συνεργαστούν, προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος της θεραπείας. Η θεραπευτική σχέση αναδεικνύεται έτσι ως το κομβικό σημείο από το οποίο διέρχεται τόσο η βελτίωση της παρεχόμενης υγείας όσο και η βελτίωση της σχετιζόμενης με την υγεία ποιότητας ζωής του ασθενούς. Έτσι προϋπόθεση αυτής της σχέσης είναι η ύπαρξη ποιότητας σε όλες της διαδικασίες έτσι ώστε η ποιότητα παροχής υπηρεσιών να αναδειχθεί ως ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα επίτευξης πλεονεκτήματος κάθε ιατρικής (νοσηλευτικής) μονάδας. Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στην ανάλυση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας που παρέχονται από μονάδες υγείας. Η μελέτη περιλαμβάνει τέσσερα κεφάλαια και διαιρείται σε δύο κύρια μέρη την θεωρητική και την ερευνητική επισκόπηση, με κεντρική θεώρηση ότι η ποιότητα αποτελεί ένα στρατηγικό ζήτημα που διαπερνά όλες τις λειτουργίες κάθε νοσοκομειακής Στο πρώτο, θεωρητικό, μέρος της εργασίας, πραγματοποιείται αρχικά μία ανάλυση του συστήματος υγείας στην Ελλάδα, στη συνέχεια γίνεται αναφορά στην ποιότητα στον τομέα της υγείας και στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας όπου γίνεται αναφορά και σε πραγματικά παραδείγματα πιστοποιημένων μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας. Στο δεύτερο, ερευνητικό, μέρος της εργασίας αναλύονται τα αποτελέσματα μιας έρευνας που πραγματοποιήθηκε για την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας από επαγγελματίες ιατρούς που εργάζονται σε τόσο σε ιδιωτικά θεραπευτήρια όσο και σε δημόσια νοσοκομεία.