Εικονικά δίκτυα κινητής τηλεφωνίας (MVNO) και στρατηγικές ανάπτυξής τους: μελέτη περίπτωσης ελληνικής επιχείρησης
Master Thesis
Συγγραφέας
Τζιγκουνάκης, Παύλος Χ.
Ημερομηνία
2014-11-24Επιβλέπων
Γεωργόπουλος, ΝικόλαοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Κινητή τηλεφωνία -- Ελλάδα ; Στρατηγικός σχεδιασμός ; Strategic planning ; Business planning ; Mobile communication systemsΠερίληψη
Στην Ελλάδα, όπως και παγκοσμίως, ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας αποτελεί έναν από τους δυναμικότερους κλάδους, συμβάλλοντας τόσο άμεσα όσο και έμμεσα στην οικονομική ανάπτυξη, στην τεχνολογική σύγκλιση αλλά και στη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών. Η παρούσα εργασία μελετά τις στρατηγικές ανάπτυξης του μοντέλου του εικονικού δικτύου ή παρόχου κινητής τηλεφωνίας (MVNO). Αφού εξεταστεί με ποιες στρατηγικές ένας εικονικός πάροχος (MVNO) μπορεί να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του, αναλύεται η υφιστάμενη κατάσταση του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, μέσω της ανίχνευσης του μάκρο-περιβάλλοντος με τη χρήση του στρατηγικού εργαλείου PEST, καθώς και της παρουσίασης του ανταγωνισμού στον κλάδο. Ως μελέτη περίπτωσης για εισαγωγή στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας μέσω του μοντέλου MVNO, εξετάζεται η επιχείρηση Forthnet. Παρουσιάζονται σημαντικές πληροφορίες για την επιχείρηση που αφορούν στη δομή της, στους τομείς δραστηριοποίησής της και στα μεγέθη της. Ακολούθως, με την εφαρμογή του στρατηγικού εργαλείου SWOT ανάλυση και με τη χρήση της μήτρας TOWS, προτείνονται εναλλακτικές στρατηγικές επιλογές ώστε η Forthnet να εκμεταλλευθεί τη χρήση του μοντέλου MVNO. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο, περιγράφεται το μοντέλο του εικονικού παρόχου (MVNO) και των επιχειρηματικών επιλογών του. Παρουσιάζονται οι στρατηγικές ομάδες των MVNO, βάσει της διεθνούς εμπειρίας και πρακτικής και συσχετίζονται με τις στρατηγικές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, όπως αυτές διατυπώθηκαν από τον Porter και τον Bawman. Στο δεύτερο κεφάλαιο, παρουσιάζεται συνοπτικά η εξέλιξη του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και εξετάζεται αναλυτικά το εξωτερικό περιβάλλον (πολιτικό/θεσμικό, οικονομικό, κοινωνικό/δημογραφικό και τεχνολογικό) με τη χρήση του εργαλείου στρατηγικής PEST. Η μελέτη του περιβάλλοντος PEST θα χρησιμοποιηθεί στη μελέτη περίπτωσης που ακολουθεί, για τον προσδιορισμό των ευκαιριών και απειλών που αυτό δημιουργεί. Στο τρίτο κεφάλαιο, αποτυπώνεται η υφιστάμενη κατάσταση στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, το εύρος του, οι εταιρείες που ανταγωνίζονται στον κλάδο και τα μερίδια αγοράς τους. Στο τέταρτο κεφάλαιο, μελετάται η περίπτωση της εταιρείας Forthnet, όσον αφορά την είσοδό της στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας μέσω του μοντέλου εικονικού παρόχου (MVNO). Αρχικά παρουσιάζονται πληροφορίες για την εταιρεία, όπως η δομή, η κουλτούρα και τα μεγέθη της. Εν συνεχεία, με τη χρήση των εργαλείων στρατηγικής, SWOT και TOWS ανάλυση, αναλύονται και αξιολογούνται τόσο τα στοιχεία του εξωτερικού περιβάλλοντος και του ανταγωνισμού, όσο και οι δυνάμεις και αδυναμίες της ίδιας της εταιρείας. Τέλος παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της μελέτης περίπτωσης και οι στρατηγικές που προτείνονται για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος από την είσοδο της Forthnet στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας με το μοντέλο του εικονικού παρόχου.