Η αγορά της Ρωσίας για προσκυνηματικό τουρισμό στην Ελλάδα : Ανάλυση ιστοτόπων και άλλων ηλεκτρονικών πηγών
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Τουρισμός -- Ελλάδα ; Χριστιανοί προσκυνητές και προσκυνήματα ; Τουρίστες -- Ρωσία ; Tourism -- Greece ; Christian pilgrims and pilgrimages ; Tourists -- RussiaΠερίληψη
Η εργασία αποτελείται από επτά κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε. Περιγράφονται εν συντομία τα μεθοδολογικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης: ανάλυση ΠΕΣΤ, μοντέλο ανταγωνιστικών δυνάμεων του Porter, μείγμα μάρκετινγκ. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται ο ορισμός και τα είδη του εναλλακτικού τουρισμού, καθώς ένα από αυτά είναι και ο θρησκευτικός τουρισμός. Η ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού είναι μια βιώσιμη εναλλακτική πρόταση σύμφωνη με τις διεθνείς τουριστικές τάσεις.
Το τρίτο κεφάλαιο πραγματεύεται τον θρησκευτικό τουρισμό. Αναφέρονται ο ορισμός, τα χαρακτηριστικά, τα είδη, τα αίτια και μία ιστορική επισκόπηση του θρησκευτικού τουρισμού. Ο θρησκευτικός τουρισμός έχει τις ρίζες του στην προϊστορική εποχή, αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της παγκόσμιας τουριστικής κίνησης και ταυτόχρονα την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού μετά το 2007. Περιλαμβάνει ταξίδια είτε αποκλειστικά για θρησκευτικό σκοπό, με τη στενή έννοια του όρου, (προσκυνηματικός τουρισμός: τάμα, προσκύνημα) είτε ταξίδια που συνδυάζουν το θρησκευτικό κίνητρο με την ψυχαγωγία (πανηγύρια), τον πολιτισμό (ιστορία και αρχαιολογία του τόπου), την περιήγηση και την ανάπαυση (διακοπές). Ωστόσο σε κάθε περίπτωση ο θρησκευτικός τουρίστας μετά την ικανοποίηση του θρησκευτικού του συναισθήματος συμπεριφέρεται ως τυπικός τουρίστας με καταναλωτικές ανάγκες π.χ. κατάλυμα, γεύματα, αγορά ενθυμίων κ.ά. Το τέταρτο κεφάλαιο περιλαμβάνει την ΠΕΣΤ ανάλυση της αγοράς της Ρωσίας. Από αυτήν προκύπτει ότι πρόκειται για μια νέα μεγάλη αγορά με έντονα καταναλωτικές τάσεις και με ενδιαφέρον για νέα προϊόντα και νέες εμπειρίες. Η ανάλυση που επιχειρείται είναι διεξοδική και σε βάθος χρόνου, γιατί πολλά από τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου περιβάλλοντος της Ρωσίας που έχουν τις ρίζες τους στο μακρινό παρελθόν παρέμειναν διαχρονικά αναλλοίωτα μέχρι σήμερα, αλλά και για να αναδειχθούν τα κοινά θρησκευτικά, πολιτιστικά και ιστορικά στοιχεία τα οποία ενώνουν την Ρωσία και την Ελλάδα. Στο πέμπτο κεφάλαιο αναλύεται το ανταγωνιστικό περιβάλλον του θρησκευτικού τουρισμού. Οι Ρώσοι προσκυνητές ταξιδεύουν σε χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, του πρώην ανατολικού μπλοκ, στη Φινλανδία, σε χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, στους Αγίους Τόπους, στην Αίγυπτο, στην Τουρκία, στην Ιταλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Κύριες ανταγωνίστριες για την Ελλάδα χώρες είναι το Ισραήλ, η Ιταλία, η Τουρκία, η Κύπρος και η Γαλλία. Το έκτο κεφάλαιο αναφέρεται στο εσωτερικό περιβάλλον. Αναλύονται μεταξύ άλλων το περιβάλλον της Ελλάδας μέσα στο οποίο προσφέρεται το προϊόν και οι διαθέσιμοι θρησκευτικοί πόροι. Οι ήδη υπάρχουσες τουριστικές υποδομές και το πλήθος των αξιόλογων θρησκευτικών μνημείων μπορούν να στηρίξουν την περαιτέρω ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού στην αγορά της Ρωσίας. Στο έβδομο κεφάλαιο αποπειράται στοιχειώδης διαμόρφωση ενός σχεδίου μάρκετινγκ με στόχο την αύξηση της ζήτησης για θρησκευτικό τουρισμό στην Ελλάδα από τη ρωσική αγορά, ενώ παρατίθενται και σχετικές προτάσεις και ενέργειες αρμόδιων κρατικών, εκκλησιαστικών και ιδιωτικών φορέων. Το τελευταίο τμήμα της εργασίας περιέχει τα συμπεράσματα και τις προτάσεις που προέκυψαν από την έρευνα και τη μελέτη που προηγήθηκαν.