Η επίδραση του μήνα στις αποδόσεις των μετοχών
A monthly effect in stock returns
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Μετοχές ; Δείκτες μετοχών ; Χρηματιστήρια αξιών ; Υπόδειγμα αποτίμησης κεφαλαιακών στοιχείωνΠερίληψη
Η παρούσα εργασία εξετάζει μια από τις ημερολογιακές ανωμαλίες της αγοράς, στην προκειμένη περίπτωση την επίδραση του Φαινομένου του Ιανουαρίου ή January effect όπως αποκαλείται διεθνώς. Το εν λόγω φαινόμενο μελετάται στους Χρηματιστηριακούς Δείκτες δεκαπέντε Ευρωπαϊκών Χωρών: της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, του Βελγίου, της Ελβετίας, της Τουρκίας, της Ρουμανίας, της Φινλανδίας, της Νορβηγίας, της Ολλανδίας, της Ουκρανίας, της Ουγγαρίας και της Βουλγαρίας, για μια περίοδο δεκατριών ετών αλλά και για δυο υποπεριόδους. Αρχικά γίνεται εισαγωγή στην έννοια της αποτελεσματικής αγοράς ,στην θεωρία των επενδύσεων επιπλέον στο μοντέλο Αποτίμησης Κεφαλαιουχικών Στοιχείων και τελικά στην διαμόρφωση και επιλογή του χαρτοφυλακίου. Ακολουθεί η ανασκόπηση προηγούμενων εμπειρικών μελετών διεθνούς βιβλιογραφίας και επιπλέον παρουσιάζονται τα στοιχεία της κάθε έρευνας ξεχωριστά καθώς και η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται στην κάθε μια. Σημειώνεται ότι τα δεδομένα της εργασίας αναλύονται με δυο διαφορετικές μεθοδολογίες , οι οποίες έχουν εφαρμοστεί από μελετητές σε διεθνώς αναγνωρισμένα περιοδικά. Οι δυο μεθοδολογίες χρησιμοποιούν το πολυπαραγοντικό υπόδειγμα παλινδρόμησης με χρήση ψευδομεταβλητών, όπου στην 1η μεθοδολογία χρησιμοποιούνται έντεκα ψευδομεταβλητές και χρήση σταθεράς που παριστάνει την μέση απόδοση του Ιανουαρίου και η 2η μεθοδολογία κάνει χρήση δώδεκα ψευδομεταβλητών όπου ο κάθε συντελεστής των ψευδομεταβλητών ισούται με την μέση απόδοση του μήνα που αντιπροσωπεύει. Κατά την ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι η μέση απόδοση του Ιανουαρίου είναι στατιστικά σημαντική στην Ρουμανία και στην Βουλγαρία, στις υπόλοιπες Χώρες καταγράφεται ότι η μέση απόδοση των υπολοίπων μηνών του έτους εκτός του Ιανουαρίου είναι στατιστικά σημαντική , όπου το φαινόμενο αυτό αποκαλείται «Η επίδραση του μήνα» ή monthly effect το οποίο παρουσιάζεται σχεδόν σε όλες τις υπό μελέτη Χώρες της παρούσας εργασίας.