Ανάπτυξη εφαρμογής με εικόνες συναισθηματικής αλληλεπίδρασης
Application development eith images of emotional interaction
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Emotions ; Interpersonal communucation ; Human-computer interaction ; User interfaces (Computer systems) ; Face perception -- Data processing -- Standards ; Facial animation parametersΠερίληψη
Λόγω της αυξανόμενης μελέτης στα ανθρώπινα συναισθήματα τα τελευταία χρόνια γίνεται αντιληπτή η μεγάλη σημασία της επίγνωσης τους σε πολλούς επιστημονικούς τομείς. Αναπτύχθηκαν πολλές θεωρίες συναισθημάτων, κάποιες που θεωρούν τα συναισθήματα διακριτές καταστάσεις και άλλες που τα τοποθετούν πάνω σε άξονες, τονίζοντας έτσι την συσχέτιση που υπάρχει ανάμεσα τους. Ο σημαντικότερος ερευνητής των συναισθημάτων είναι ο Ekman ,σύμφωνα με τον οποίο υπάρχουν έξι βασικά συναισθήματα που εμφανίζονται σε όλους του ανθρώπους και εκφράζονται με τις ίδιες εκφράσεις του προσώπου. Η θεωρία των συναισθημάτων ωστόσο δεν θα μπορούσε να λείψει από την επιστήμη της Πληροφορικής και πιο συγκεκριμένα από την επικοινωνία ανθρώπου-μηχανής. Έτσι, ένα νέο πεδίο δημιουργείται, αυτό της Συναισθηματικής Υπολογιστικής (Affective Computing). Βασική επιδίωξη του χώρου της συναισθηματικής υπολογιστικής είναι η ανάπτυξη ολοκληρωμένων μηχανών, ικανών αφενός να αναγνωρίζουν παραμέτρους της συναισθηματικής κατάστασης του χρήστη τους, και αφετέρου, να αναπροσαρμόζουν το πεδίο της αλληλεπίδρασης κατάλληλα. Στο πλαίσιο αυτό, η αυτόματη αναγνώριση ανθρώπινων συναισθημάτων από υπολογιστή αποτελεί σημαντική πρόκληση ως πολύπλοκο πρόβλημα, η επίλυση του οποίου δύναται να συμβάλει αποφασιστικά, τόσο στη βελτίωση της αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή, όσο και στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του ανθρώπου γενικότερα. Η παρούσα εργασία προσεγγίζει ζητήματα ορισμού, κατανόησης και αναπαράστασης συναισθηματικών επεισοδίων από τη σκοπιά των θεωρητικών επιστημών και κυρίως της ψυχολογίας, πραγματεύεται κάποιες από τις βασικές τεχνικές που χρησιμοποιεί ο υπολογιστής για να ανακτήσει πληροφορίες σχετικά με τη συναισθηματική κατάσταση του χρήστη μέσω των εκφράσεων του προσώπου και προσεγγίζει το θέμα της εμψύχωσης εικονικών χαρακτήρων, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στα συνθετικά πρόσωπα του MPEG-4 και τις παραμέτρους κίνησης του προσώπου, τα λεγόμενα FAPs (Facial Animation Parameters). Τέλος, γίνεται μία περιγραφή της εφαρμογής Delphi που αναπτύχθηκε, η οποία αφορά στην κατανόηση και αναγνώριση των βασικών συναισθημάτων από τα παιδιά του αυτιστικού φάσματος.