Εφαρμογή αέριας λίπανσης (air lubrication) στα πλοία
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Πλοία -- Συντήρηση ; Αέρια λίπανση ; Air cavity ; Πλοία -- Οικονομικές απόψειςΠερίληψη
Το θαλάσσιο εμπόριο αντιστοιχεί στο 90% του όγκου του διεθνούς εμπορίου, ενώ
ταυτόχρονα είναι ο πλέον οικονομικός και φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς
ανά μονάδα μεταφερόμενου φορτίου σύμφωνα με την αναφορά της UNCTAD, 2011 [ 1 ].
Εντούτοις ο συνδυασμός της αναζήτησης ακόμη χαμηλότερου κόστους και υψηλότερης
περιβαλλοντικής φιλικότητας στην ναυτιλία, επιβάλλει την μέιωση της κατανάλωσης
καυσίμων και μέσω αυτής την μείωση των καυσαερίων εκπομπών.
Οι τρόποι που θα μπορούσαν να αποφέρουν τέτοια θετικά αποτελέσματα είναι πάρα πολλοί
και χωρίς να επιφέρουν μεγάλες αλλαγές στο σχήμα του κύτους, τη μείωση της
υπηρεσιακής του ταχύτητας ή του μεγέθους του. Με δεδομένα το μέγεθος και την
αντίσταση κύματος στο πλοίο, η μέθοδος που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί είναι η
μείωση της αντίστασης τριβής του νερού στο κύτος του πλοίου. Αυξημένο ενδιαφέρον
παρουσιάζεται τις τελευταίες δύο δεκαετίες στο θέμα της μείωσης της τριβής και έχουν
γίνει πολλές σχετικές έρευνες στις Η.Π.Α , την Ευρώπη και την Ασία.
Μεταξύ αυτών έχει διερευνηθεί η πιθανότητα της μείωσης της τριβής χρησιμοποιώντας την
≪αέρια λίπανση≫, γνωστή ως τεχνική ≪ air lubrication ≫ ή ≪ air cavity ≫. Αυτό μπορεί να
επιτευχθεί διοχετεύοντας αέρα στο κάτω μέρος του κύτους ώστε να μειώνεται η περιοχή
του κύτους που έρχεται σε επαφή με το νερό είτε με την δημιουργία ενός στρώματος από
αερο-φυσαλίδες σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο κάτω μέρος του κύτους του πλοίου ή
με πλήρωση αυτού του χώρου με αέρα. Αν η διαδικασία γίνει σωστά, υπολογίζεται ότι η
αέρια λίπανση μπορεί να οδηγήσει σε καθαρή μείωση κόστους καυσίμων μεταξύ 5% και
20% και με αντίστοιχη μείωση εκπομπής καυσαερίων τόσο σε NOx , SOx αλλά και κυρίως
CO2 .
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται και αναλύεται η εφαρμογή της τεχνικής της αέριας
λίπανσης στα πλοία .