Εκπαιδευτικό λογισμικό "Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού": υλοποίηση και αξιολόγηση
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Τεχνολογία της πληροφορίας ; Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια ; Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Γεωγραφία ; Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστήΠερίληψη
Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) αποτελούν τον καταλύτη πολλών αλλαγών στην εκπαίδευση. Η αξιοποίηση των ΤΠΕ είναι επιθυμητό να καθοδηγείται από τις ανάγκες της εκπαίδευσης και της μάθησης και όχι από την τεχνολογία. Η ανάγκη αλλαγής της φιλοσοφίας του εκπαιδευτικού συστήματος, του τρόπου διδασκαλίας, του ρόλου του εκπαιδευτικού, των σχέσεων μαθητών και δασκάλων, αλλά και του ίδιου του περιεχομένου των αναλυτικών προγραμμάτων, αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Με το Εκπαιδευτικό Λογισμικό επιδιώκεται η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για τη δημιουργία ενός πλούσιου, ελκυστικού και προκλητικού μαθησιακού περιβάλλοντος που θα ευνοεί τη διερευνητική, την ενεργητική και τη δημιουργική μάθηση. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού ανάλογα με το είδος του, αλλά και ανάλογα με το επιθυμητό παιδαγωγικό αποτέλεσμα. Η παρούσα εργασία αφορά στη διαδικασία σχεδίασης, ανάπτυξης και αξιολόγησης της πολυμεσικής εφαρμογής «Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού». Πρόκειται για μια εφαρμογή υποστήριξης της διδασκαλίας της Γεωγραφίας και απευθύνεται σε μαθητές Ε΄ τάξης δημοτικού σχολείου. Η επιλογή του περιεχομένου και κυρίως η δομή του λογισμικού στηρίχθηκε στο σχολικό βιβλίο και στο αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας. Η εφαρμογή αναπτύχθηκε στο πολυμεσικό περιβάλλον της Adobe και συγκεκριμένα του Macromedia Director και παρουσιάζει με δυναμικό και αλληλεπιδραστικό τρόπο, δραστηριότητες για τους μαθητές, αναπτύσσοντας έτσι την κριτική τους σκέψη. Το λογισμικό κατά τη διαδικασία αξιολόγησής του παρουσιάστηκε σε μαθητές και μαθήτριες της Ε΄ τάξης δημοτικού σχολείου, καθώς και στους δασκάλους των αντίστοιχων τμημάτων του 11ου και 12ου Δημοτικού Σχολείου Τριπόλεως και αξιολογήθηκε από τους παραπάνω με τη διαδικασία συμπλήρωσης ερωτηματολογίων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι θετικοί σε τέτοιου είδους εφαρμογές και ότι η εφαρμογή «Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού» είναι μια εύχρηστη εφαρμογή, που καλύπτει τους εκπαιδευτικούς στόχους της Γεωγραφίας, κατάλληλη να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς και μαθητές.