Η τεχνολογία RFID και η εφαρμογή της στο κέντρο διανομής μιας επιχείρησης
View/ Open
Abstract
Το σύγχρονο ανταγωνιστικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον επιβάλλει στις επιχειρήσεις την διαρκή αναζήτηση για τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα τα οποία θα τις διαφοροποιήσει από τους ανταγωνιστές και έτσι θα εξασφαλίσουν την επιβίωση τους, την διατήρηση της φήμης τους γιατί όχι και την επέκταση τους. Έτσι ένα προϊόν για να είναι ανταγωνιστικό θα πρέπει να διαθέτει ποιότητα όπως την αντιλαμβάνεται ο πελάτης, καινοτομία που θα το διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό, αποτελεσματικές προωθητικές ενέργειες κτλ. Όμως στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον τα προϊόντα λίγο πολύ είναι όμοια μεταξύ τους προσφέροντας τα ίδια επίπεδα ποιότητας σε γενικές γραμμές, έτσι η διαφοροποίηση μιας επιχείρησης από τους ανταγωνιστές της έγκειται στο παρεχόμενο επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών (Customer service level) συγκριτικά με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις και που θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ίδιο ή και ανώτερο με τις υπόλοιπες ανταγωνιστικές εάν θέλει η επιχείρηση να επιβιώσει στον επιχειρηματικό στίβο. Το customer service level σχετίζεται αποκλειστικά με δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στην εφοδιαστική αλυσίδα της επιχείρησης και περιλαμβάνει στοιχεία όπως διαθεσιμότητα προϊόντος, χρονικός κύκλος εκτέλεσης παραγγελίας, τρόποι και δυνατότητες παραγγελίας από μέρους του πελάτη, αξιοπιστία συχνότητα και ευελιξία παραδόσεων, παραδόσεις δίχως λάθη όσον αφορά ποσότητα, τιμολόγηση, είδος, χρόνος παράδοσης (on time), ποιότητα αγαθών κατά την παράδοση κτλ. Είναι φανερό ότι η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελείται από ένα σύνολο δραστηριοτήτων οι οποίες είναι: Διοίκηση αποθεμάτων, διοίκηση προμηθειών, διοίκηση μεταφοράς και διανομής, Πληροφόρηση - έλεγχος και διαχείριση παραγγελιών, εξυπηρέτηση πελατών. Ένας από τους σημαντικότερους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας ο οποίος καλείται και η «καρδιά» των logistics δεν είναι άλλος από την αποθήκη. Η αποθήκη τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει άλλη βαρύτητα σε σχέση με παλαιότερα καθώς η αξία της γης, το πλήθος των κωδικών, η απόσταση μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης, τα λειτουργικά κόστη, οι απαιτήσεις των πελατών για αυξημένη ροή προϊόντων, μικρά lead times και μειωμένα λάθη κτλ έχουν αυξηθεί δραματικά υπάρχει άμεση ανάγκη λοιπόν για αποτελεσματική οργάνωση της αποθήκης με σκοπό την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση πελατών και ταυτόχρονα με το ελάχιστο δυνατό κόστος. Έτσι όταν θέλουμε να κάνουμε βελτιώσεις στην εφοδιαστική μας σίγουρα το πρώτο βήμα θα είναι να ξεκινήσουμε από το πιο νευραλγικό σημείο της το οποίο είναι η αποθήκη και στο οποίο υπάρχει αρκετό περιθώριο βελτίωσης προς όφελος των πελατών αλλά και του κόστους. Σήμερα περισσότερο από ποτέ η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα των αποθηκών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας για να διαχειριστεί αποδοτικά και αποτελεσματικά η εφοδιαστική αλυσίδα. Για τον λόγο αυτό στην παρούσα εργασία θα μελετηθούν τα συστήματα διαχείρισης αποθηκών (WMS) και πιο συγκεκριμένα τις χρησιμοποιούμενες τεχνολογίες RFID tags από τα WMS που σαν στόχο έχουν την αυτοματοποίηση της αποθήκης και των διαδικασιών που λαμβάνουν χώρα σε αυτή μειώνοντας το κόστος , αυξάνοντας την παραγωγικότητα και μειώνοντας σημαντικά τα λάθη.