Αξιοποίηση εκπαιδευτικών βίντεο στο πλαίσιο των ανοικτών ακαδημαϊκών μαθημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Master Thesis
Συγγραφέας
Ουασίτσα, Ιλόνα - Ελευθερία
Ημερομηνία
2013-04-25Επιβλέπων
Σάμψων, ΔημήτριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Open Learning ; Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή ; Εκπαίδευση, Τριτοβάθμια ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση ; Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Creative commons (Organization) ; Εκπαιδευτική τεχνολογίαΠερίληψη
Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται όλο και πιο έντονη η τάση των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να επιτρέπουν σε όλους, την ανοικτή πρόσβαση, μέσω Διαδικτύου, σε μαθήματα των Προγραμμάτων Σπουδών τους και στο ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο που τα συνοδεύει. Τα μαθήματα αυτά, γνωστά στη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα ως "Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα" (OpenCourseWare), προσδίδουν νέες προοπτικές στην εκπαίδευση και τη δομή των μελλοντικών Προγραμμάτων Σπουδών των Πανεπιστημίων. Βασική παράμετρος της αποτελεσματικότητάς τους, είναι η ποιότητα του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου, που διατίθεται στο πλαίσιό τους, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των εκπαιδευομένων και να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη απόκτηση γνώσης. Από την επισκόπηση της σχετικής διεθνούς βιβλιογραφίας, προέκυψε το συμπέρασμα ότι τα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα δε διαθέτουν πολυμεσικό ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, όπως είναι τα ψηφιακά βίντεο. Ως εκ τούτου δεν αξιοποιούν τα πλεονεκτήματά τους, όπως η κάλυψη των αναγκών εξατομικευμένης μάθησης, ανάλογα με τις προσωπικές επιλογές των εκπαιδευομένων και η ενίσχυση της συμμετοχής τους στα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα μέσα από διαδραστικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Στο ίδιο συμπέρασμα, κατέληξε και η μελέτη του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου των Ανοικτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων - που παρέχουν τρία διεθνούς φήμης Πανεπιστήμια, αλλά και των Μαζικών Ανοικτών Ηλεκτρονικών Μαθημάτων (Μ.Α.Η.Μ.), που παρέχουν διεθνείς εκπαιδευτικοί οργανισμοί - η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας. Η παρούσα εργασία έθεσε ως σκοπό της, την πρόταση ενός πρότυπου σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Βίντεο, ώστε να υιοθετηθεί μια κοινώς αποδεκτή διαδικασία για το σχεδιασμό και τη δημιουργία πολυμεσικού ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου, με τη μορφή Εκπαιδευτικών Βίντεο (Video Tutorials) και στη συνέχεια τη δημιουργία ενός Εκπαιδευτικού Βίντεο, σύμφωνα με το προτεινόμενο πρότυπο και την ένταξή του στο πλαίσιο ενός Ανοικτού Ακαδημαϊκού Μαθήματος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Κατά συνέπεια, έχοντας μελετήσει τις βασικές συνιστώσες που χαρακτηρίζουν ένα Ανοικτό Ακαδημαϊκό Μάθημα και ένα Εκπαιδευτικό Βίντεο, διατυπώθηκε μια πρόταση πρότυπου σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Βίντεο, για την εκμάθηση εργαλείων που αξιοποιούνται στην Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Μάθηση, σύμφωνα με τις γενικές οδηγίες και τις καλές πρακτικές που αναφέρονται στη βιβλιογραφία. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκε ένα Εκπαιδευτικό Βίντεο, που ακολούθησε τη δομή και το περιεχόμενο του προτεινόμενου προτύπου και ενσωμάτωσε στοιχεία που ενισχύουν την εκπαιδευτική αξία και την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευομένων. Το βίντεο αφορά στο εργαλείο Σχεδίασης και Συγγραφής Ηλεκτρονικών Μαθημάτων CourseLab και εντάχθηκε στο υπάρχον ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο του Ανοικτού Ακαδημαϊκού Μαθήματος "Συστήματα Ηλεκτρονικής Μάθησης", του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς.