Η συμβολή των αερομεταφορών στον τουρισμό
Master Thesis
Συγγραφέας
Δημήτρουλας, Θεόδωρος Κ.
Ημερομηνία
2013-04-09Επιβλέπων
Σαμπράκος, ΕυάγγελοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Αερομεταφορές ; Αερολιμένες ; Τουρισμός -- ΕλλάδαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία υποβάλλεται για το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων - Μάνατζμεντ Τουρισμού, του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Πραγματεύεται την συμβολή του κλάδου των αερομεταφορών στον Τουρισμό. Στο πρώτο κεφάλαιο ορίζεται ο τουρισμός και προσεγγίζονται θεωρητικά η σημασία του και τα χαρακτηριστικά της ζήτησής του. Στο ίδιο κεφάλαιο αναλύονται οι λόγοι της εξάπλωσης των αερομεταφορών, η μεγάλη συνεισφορά τους στην παγκόσμια οικονομία, η φορολογική αντιμετώπισή τους, οι περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, ο ρόλος τους στην ανάπτυξη και οι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν στο μέλλον. Στο δεύτερο κεφάλαιο εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο οι αερομεταφορές και ο τουρισμός αλληλεπιδρούν σε παγκόσμιο επίπεδο. Αναφέρονται τα στάδια της διαδικασίας σχεδιασμού των μεταφορών ώστε να μπορούν στη συνέχεια να προσδιοριστούν αριθμητικά οι μελλοντικές τάσεις για τις αερομεταφορές των τουριστών παγκοσμίως, το 2020. Ένα ουσιώδες κομμάτι στον τομέα των αερομεταφορών αποτελούν οι εταιρίες χαμηλού κόστους (low-cost carriers) που συνεισφέρουν κατά πολύ στην παγκόσμια τουριστική κίνηση και αναπτύσσονται συνεχώς παρά το ασταθές οικονομικό περιβάλλον και τα προβλήματα των μεγάλων αεροπορικών εταιριών. Αναλύονται τα βασικά χαρακτηριστικά τους, οι συνήθεις πρακτικές τους, η πορεία τους διαχρονικά και εκτιμάται η μελλοντική επιρροή τους στην τουριστική κίνηση. Στο τρίτο κεφάλαιο προσεγγίζεται η συμβολή των αερομεταφορών στον Ελληνικό τουρισμό. Εισαγωγικά, εξετάζεται η γενικότερη συνεισφορά των μεταφορών στον Ελληνικό τουρισμό και μετέπειτα αναλύεται ο βαθμός που οι αερομεταφορές επηρεάζουν το Ελληνικό τουριστικό προϊόν. Παρουσιάζονται οι τελευταίες εξελίξεις, οι αδυναμίες των αερομεταφορών όσον αφορά τον Ελληνικό χώρο και δίνεται έμφαση στην συμβολή του αεροδρομίου του Ηρακλείου στην συνολική αεροπορική τουριστική ζήτηση της χώρας μας. Επιπροσθέτως, γίνεται προσπάθεια να εξηγηθεί ο ρόλος των εταιριών χαμηλού κόστους στην Ελληνική περιφέρεια, το εγχώριο καθεστώς της επίγειας εξυπηρέτησης και συγκρίνονται η Ελλάδα και οι ανταγωνίστριές της χώρες υποδοχής τουριστών ως προς τις αεροπορικές υπηρεσίες. Τέλος, παρατίθενται τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανωτέρω μελέτη και γίνονται προτάσεις για μεγαλύτερη μελλοντική συνεισφορά των αερομεταφορών στον Ελληνικό Τουρισμό, κάτι που θα δώσει νέες προοπτικές στη χώρα, πάρα τις παρούσες δυσχερείς οικονομικές συνθήκες.