Στρατηγικός σχεδιασμός διοργάνωσης εκδηλώσεων και η σπουδαιότητά τους στον τουρισμό
View/ Open
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει σκοπό να μελετήσει το στρατηγικό μάνατζμεντ, τις εκδηλώσεις, και τη συνεισφορά τους στην ανάπτυξη του τουρισμού ενός προορισμού καθώς και τους παράγοντες που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη ώστε το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό. Με τη βοήθεια της βιβλιογραφικής επισκόπησης μελετώνται η έννοια του μάνατζμεντ και του στρατηγικού μάνατζμεντ, οι εκδηλώσεις και η διοργάνωσή τους (event management), η συμβολή τους στον τουρισμό (event tourism) και ειδικότερα στις εναλλακτικές μορφές του καθώς και η διαδικασία στρατηγικού σχεδιασμού τόσο των εκδηλώσεων όσο και του «τουρισμού εκδηλώσεων». Γίνεται φανερό ότι οι εκδηλώσεις χρησιμοποιούνται ως εργαλεία στην προσπάθεια των περιοχών για προσέλκυση τουριστών, τόνωση της ελκυστικότητας του προορισμού, αναβάθμιση της περιοχής οικονομικά και κοινωνικά, ανταλλαγή εμπειριών και κουλτούρας και βελτίωση της εικόνας της περιοχής. Οι θεματικές ενότητες που εξετάζονται είναι τέσσερις (με πέμπτη τα συμπεράσματα). Στο πρώτο κεφάλαιο, εξετάζεται το μάνατζμεντ αλλά κυρίως το στρατηγικό μάνατζμεντ, μέσα από το οποίο αναδεικνύεται η σημασία, οι φάσεις και το βασικό μοντέλο στρατηγικού μάνατζμεντ. Στο δεύτερο κεφάλαιο, μελετάται η «βιομηχανία» των εκδηλώσεων και αναλύονται τα είδη των εκδηλώσεων και η διάκρισή τους με βάση δύο κριτήρια το μέγεθος και τη μορφή. Στο τρίτο κεφάλαιο, γίνεται ιδιαίτερη μνεία στην έννοια του «event tourism» καθώς και στο ρόλο που μπορεί να διαδραματίζουν οι εκδηλώσεις αναφορικά με τον τουρισμό - και κυρίως τις εναλλακτικές μορφές του - καθώς και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Επίσης, στο κεφάλαιο αυτό, εξετάζεται πώς οι εκδηλώσεις πλαισιώνουν - ή θα μπορούσαν να πλαισιώνουν - τα εναλλακτικά είδη τουρισμού, η εικόνα που παρατηρείται στην Ελλάδα και οι επιδράσεις των εκδηλώσεων στις κοινότητες υποδοχής. Οι επιδράσεις αυτές μπορεί να είναι κοινωνικο-πολιτιστικές, πολιτικές, περιβαλλοντικές, τουριστικές και οικονομικές - απορρέοντας είτε θετική είτε αρνητική χροιά. Ωστόσο, με την κατάλληλη διαχείριση πρέπει να αναδεικνύονται τα οφέλη που προσφέρουν και να ελαχιστοποιούνται οι «παρενέργειες». Στο τέταρτο κεφάλαιο, αναλύονται τα βήματα της διαδικασίας του στρατηγικού σχεδιασμού των εκδηλώσεων αλλά και του «τουρισμού εκδηλώσεων» (event tourism) από την πλευρά του προορισμού, στον οποίο λαμβάνουν χώρα, και τονίζεται - μέσα από αυτά - η σπουδαιότητα και η χρησιμότητα της διαδικασίας αυτής. στρΤέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο παρατίθενται τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την παρούσα μελέτη, αναφορικά με το πλαίσιο τουριστικής στρατηγικής, το μάνατζμεντ του τουριστικού προϊόντος, τη συμβολή των εκδηλώσεων και τις επιδράσεις τους συναρτήσει των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού.