Μελέτη περίπτωσης : η συμβολή του scratch στη διδασκαλία του προγραμματισμού στη Β'/θμια εκπαίδευση
Master Thesis
Συγγραφέας
Φουντουλάκη, Μαρία
Ημερομηνία
2011-07-19Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Προγραμματισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Πληροφορική -- Μελέτη και διδασκαλία ; Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή ; Διδακτικά συστήματα -- ΣχεδιασμόςΠερίληψη
Η διδασκαλία του προγραμματισμού δεν αποσκοπεί στην προετοιμασία και εκπαίδευση μελλοντικών προγραμματιστών, αλλά στην ανάπτυξη μιας κουλτούρας τεχνολογικού αλφαβητισμού που θα ωθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν μια πιο βαθιά γνώση του πως λειτουργεί ένας υπολογιστικό σύστημα, πως μπορούν να εφαρμόσουν τον προγραμματισμό στην καθημερινότητά τους και να αποτελέσουν ενεργά μέλη της νέας τεχνολογικής εποχής. Η παρούσα διπλωματική εργασία καταγράφει πως εντάσσεται η διδασκαλία του προγραμματισμού στην ελληνική πραγματικότητα και εντοπίζει τις βασικές παρανοήσεις που κάνουν οι μαθητές κατά την εκμάθηση του. Εν συνεχεία, αναλύει το περιβάλλον της προγραμματιστικής γλώσσας Scratch και μελετά πώς η ένταξή της στο μάθημα της Πληροφορικής, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μπορεί να συμβάλει στη διδασκαλία του προγραμματισμού και να προσφέρει λύσεις σε κάποια από τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί. Παράλληλα, παρατίθεται η μελέτη περίπτωσης όπου οι μαθητές με τη βοήθεια κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και κλιμακούμενης δυσκολίας παραδείγματα και δραστηριότητες εισάγονται σταδιακά σε προγραμματιστικές έννοιες και δομές και αποκτούν μεταγνωστικές δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να φέρουν εις πέρας την τελική τους εργασία. Τέλος, συγκεντρώνονται και αξιολογούνται τα δεδομένα που προκύπτουν από τη μελέτη περίπτωσης σχετικά με την συμβολή του Scratch διδασκαλία του προγραμματισμού και παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που προκύπτουν.