Συστημικές - κυβερνητικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση : εφαρμογή στον σχεδιασμό, την ανάλυση και την υλοποίηση πληροφοριακού συστήματος για την ανάπτυξη εικονικών κοινοτήτων συνεργασίας και μάθησης εκπαιδευτικών
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Θεοχαρόπουλος, Ιωάννης Χ.
Ημερομηνία
2010-02-09Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Οργανωσιακή ανάπτυξη ; Πληροφοριακά συστήματα -- Διοίκηση και οργάνωσηΠερίληψη
Η εκπαιδευτική έρευνα καταβάλλει γενναίες προσπάθειες να μοντελοποιήσει την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, προκειμένου να παραγάγει γενικεύσιμα σχήματα χρήσης των ΤΠΕ στην πράξη. Σε θεωρητικό επίπεδο, η έλλειψη ενός συνεκτικού πυρήνα βασικών παιδαγωγικών αρχών συμβατών με τις ΤΠΕ είναι εμφανής. Αποτέλεσμα αυτού είναι η ύπαρξη πάρα πολλών περιγραφικών θεωριών μάθησης (ξεπερνούν τις 100!), πολλές από τις οποίες διαθέτουν ένα πολύ στενό πεδίο εφαρμογής. Απουσιάζει μια καθολική «Παιδαγωγική Θεωρία» η οποία θα καθορίσει τη σκοπιμότητα και το εύρος της εισαγωγής των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Έχοντας μια σαφή αίσθηση της πραγματικότητας της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, η παρούσα διδακτορική διατριβή επιχειρεί να δημιουργήσει ένα συστημικό - κυβερνητικό οργανωσιακό πλαίσιο αναφορικά με την ερμηνευτική αλλά και την παρέμβαση στον τομέα της εκπαιδευτικής πληροφορικής. Η ενεργός περιοχή της διατριβής είναι η ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα ο τομέας των φυσικών επιστημών. Επιστημολογικά, η διδακτορική διατριβή ανήκει στον τομέα της εκπαιδευτικής κυβερνητικής, τομέας ο οποίος διερευνά οργανωσιακά σχήματα με επίκεντρο την εκπαιδευτική τεχνολογία. Το βασικό ερευνητικό ερώτημα το οποίο και είναι διά- χυτο σε όλη τη διατριβή είναι: «Πώς θα μπορούσε η Συστημική – Κυβερνητική Οργανωσιακή Θεωρία να φανεί χρήσιμη στην ανάπτυξη βασικών ερμηνευτικών και σχεδιαστικών αρχών στον δύσκολο τομέα της εκπαιδευτικής τεχνολογίας. Στη διατριβή αναπτύσσεται μια επαρκής θεωρητική - ερμηνευτική βάση με παράλληλη παρουσίαση της αντικειμενικής γλώσσας της εκπαιδευτικής κυβερνητικής, ενώ στον τομέα της παρέμβασης επιχειρείται η εφαρμογή της θεωρίας στην υλοποίηση Εικονικής Κοινότητας Μάθησης Εκπαιδευτικών που αποτελεί σήμερα ένα ζήτημα αιχμής της εκπαιδευτικής τεχνολογίας.