Μία μέθοδος ευχρηστίας διαδραστικών συστημάτων μάθησης αξιοποιώντας τα σχεδιαστικά χνάρια
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Γεωργιακάκης, Πέτρος Π.
Ημερομηνία
2009-01-13Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση ; Ψηφιακή επικοινωνίαΠερίληψη
Η ποιότητα της Ηλεκτρονικής Μάθησης και η αξιολόγησή της είναι θέματα που ασχολείται η παρούσα διατριβή. Το ερευνητικό πρόβλημα το οποίο πραγματεύεται η συγκεκριμένη διατριβή, είναι η εύρεση μιας αποτελεσματικής μεθόδου αξιολόγησης ευχρηστίας διαδραστικών συστημάτων ηλεκτρονικής μάθησης. Η έλλειψη αποτελεσματικού σχεδιασμού του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος επιτρέπει σε εξωγενείς παραμέτρους να επιδρούν σε σημαντικές ισορροπίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας με αποτέλεσμα να υπάρχει δυσαρμονία επί των επιθυμητών μαθησιακών αποτελεσμάτων. Το γεγονός αυτό συνεπικουρούμενο με το ότι οι αποτελεσματικές παιδαγωγικές πρακτικές και θεωρήσεις δεν αντανακλώνται στο σχεδιασμό της ηλεκτρονικής μάθησης μας οδήγησε στην παρατήρηση ότι μέχρι σήμερα λίγη προσοχή έχει δοθεί στον έλεγχο της ποιότητας του σχεδιασμού ηλεκτρονικών μαθημάτων. Από την άλλη πλευρά η εφαρμογή μεθόδων αξιολόγησης ευχρηστίας δεν συμπεριλαμβάνεται στον κύκλο ανάπτυξης συστημάτων ηλεκτρονικής μάθησης και είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι ερευνητές του χώρου της αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή δεν έχουν δώσει την κατάλληλη προσοχή στις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας και του εκπαιδευτικού σχεδιασμού. η διατριβή αυτή, προτείνει μια μέθοδο πραγματοποίησης ευρετικών αξιολογήσεων συστημάτων στηριζόμενων στο δίκτυο, βασισμένη σε πραγματικά σενάρια χρήσης, η οποία ονομάστηκε DEPTH (αξιολόγηση ευχρηστίας βασισμένη σε Design PaTterns & Heuristics criteria (χνάρια σχεδίασης & κριτήρια ευχρηστίας)). Η DEPTH εστιάζει στην αξιολόγηση των συστημάτων με βάση τις ιδιαιτερότητες της λειτουργικότητας των συγκεκριμένων συστημάτων και στους ιδιαίτερους στόχους ευχρηστίας των συστημάτων αυτών. Με την προτεινόμενη μέθοδο, γίνεται επαναχρησιμοποίηση της γνώσης των ειδικών (σχεδιαστών διαδικτυακών συστημάτων ηλεκτρονικής μάθησης) η οποία εμπεριέχεται στα χνάρια σχεδίασης (design patterns) και στα σενάρια αξιολόγησης των συστημάτων που σχετίζονται στενά με τα χνάρια σχεδίασης.