Μία τεχνολογικά υποστηριζόμενη διδακτική προσέγγιση για τον αντικειμενοστρεφή προγραμματισμό
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Γεωργαντάκη, Σταυρούλα Κ.
Ημερομηνία
2008-11-28Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Αντικειμενοστρεφής προγραμματισμός -- Μελέτη και διδασκαλία ; Computer-aided software engineeringΠερίληψη
Το ερευνητικό πρόβλημα το οποίο πραγματεύεται η παρούσα διδακτορική διατριβή,
είναι η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης διδακτικής προσέγγισης για τη σχεδίαση και
ανάπτυξη εφαρμογών αντικειμενοστραφούς φιλοσοφίας προγραμματισμού, με στόχο
να βοηθήσει ουσιαστικά: (α) στην ανάπτυξη αντικειμενοστραφούς σκέψης επίλυσης
προβλημάτων , (β) στην εμπέδωση βασικών εννοιών-αρχών του παραδείγματος αυτού, (γ) στην ανάπτυξη ικανότητας σχεδίασης, υλοποίησης, ελέγχου, αποσφαλμάτωσης απλών προγραμμάτων σε Java με τη χρήση computer aided software engineering (CASE) εργαλείων και προγραμματιστικών περιβαλλόντων και (δ) στην αντιμετώπιση καταγεγραμμένων μαθησιακών προβλημάτων. Η διδακτική προσέγγιση που προτείνεται στη διατριβή (α) αξιοποιεί στη φιλοσοφία της προηγούμενα ερευνητικά ευρήματα, (β) περιλαμβάνει υποστηρικτικό μαθησιακό
υλικό με ποικιλία στη μορφή του το οποίο δίνει έμφαση στην αντιμετώπιση
μαθησιακών προβλημάτων, (γ) ενσωματώνει συστάσεις διδασκαλίας (teaching
recommendations) και καλές διδακτικές-παιδαγωγικές πρακτικές που έχουν
διατυπωθεί με τη μορφή οδηγιών (guidelines) ή σχεδιαστικών προτύπων (design
patterns) σε προηγούμενες ερευνητικές μελέτες προκειμένου να αντιμετωπιστούν ήδη
καταγεγραμμένα μαθησιακά προβλήματα και (δ) αξιοποιεί στοχευμένα, εκπαιδευτικά
εργαλεία και προγραμματιστικά περιβάλλοντα. Τα θέματα που η προσέγγιση
περιλαμβάνει συνάδουν με τις οδηγίες του Οδηγού Σπουδών για θέματα
Πληροφορικής των IEEE/ACM (Computing Curricula 2001) και η εφαρμογή της στη
διδακτική πράξη κάνει χρήση των τεχνολογιών του Παγκόσμιου Ιστού και της
συνδυασμένης μαθησιακής στρατηγικής (blended learning strategy). Επιπλέον
διέπεται από συγκεκριμένη παιδαγωγική αρχή που είναι η εκμάθηση του γνωστικού
αντικειμένου κοντά σε ειδικούς (apprenticeship) με πειραματισμό και με έμφαση στη
μοντελοποίηση (modeling approach) και προτείνει ένα σύνολο μαθησιακών
δραστηριοτήτων για τους εμπλεκόμενους στη μαθησιακή διαδικασία, που λαμβάνουν
χώρα με συγκεκριμένη σειρά και τρόπο για την επίτευξη του στόχου της. Οι
μαθησιακές αυτές δραστηριότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως οδηγός
υλοποίησης της προτεινόμενης προσέγγισης σε πραγματικές εκπαιδευτικές συνθήκες.