Αναπαριστάνοντας τη δομή μιας παραδοσιακής αφήγησης με ηλεκτρονικό γραφικό οργανωτή
Master Thesis
Συγγραφέας
Πόλκας, Λάμπρος
Ημερομηνία
2008-10-31Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Computers and literacy ; Educational technologyΠερίληψη
Αντικείμενο διερεύνησης της προκείμενης διπλωματικής εργασίας είναι η συστηματική περιγραφή και κριτική ανάλυση των προϋποθέσεων με βάση τις οποίες η διδασκαλία της δομής μιας παραδοσιακής αφήγησης σε περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης θα μπορούσε να αποδειχθεί αποτελεσματική και εύστοχη για εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους. Οι προϋποθέσεις αυτές εντοπίζονται στην τριπλή, συνεκτική σχέση που επιβάλλεται να υπάρχει ανάμεσα: στο θεωρητικό πλαίσιο, πάνω στο οποίο μπορεί να στηριχθεί η διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου (εν προκειμένω της δομής ενός παραδοσιακού, εκ καταγωγής προφορικού, αφηγηματικού κειμένου), στο διδακτικό μοντέλο, με βάση το οποίο μπορεί να σχεδιαστεί και να εκπονηθεί η εφαρμογή του, και στο υπολογιστικό μέσο διδασκαλίας. Ειδικότερα, ως περιεχόμενα «ονόματα» των τριών προηγούμενων προϋποθέσεων ορίζονται: για το θεωρητικό πλαίσιο οι εισηγήσεις εκπροσώπων των γνωστικών επιστημών όσον αφορά τα γνωστικά σχήματα/πλαίσια και κυρίως τα «σενάρια» (scripts), σε συνδυασμό με τις πρόσφατες τοποθετήσεις των εκπροσώπων της γνωστικής αφηγηματολογίας για την αναπαράσταση του «ιστοριόκοσμου» (storyworld) των αφηγηματικών κειμένων, για το διδακτικό μοντέλο οι «μέθοδοι» (methods) της γνωστικής μαθητείας, βασισμένης σε σύγχρονες θεωρήσεις του κονστρουκτιβισμού και της εγκαθιδρυμένης μάθησης, για το μέσο διδασκαλίας ο ηλεκτρονικός γραφικός οργανωτής ως «χωρικό έκθεμα» (spatial display) και διαγραμματικό εργαλείο εξωτερικής αναπαράστασης της γνώσης των εκπαιδευόμενων σ’ ένα γνωστικό αντικείμενο. Η ανάπτυξη ενός παραδειγματικού «σεναρίου» (script) παραδοσιακής αφήγησης (της ομηρικής ξενίας) σε περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης (με την αξιοποίηση του εργαλείου εκπαιδευτικού σχεδιασμού DialogPlus Toolkit και του γραφικού οργανωτή CmapTools) σύμφωνα με τις «μεθόδους» της γνωστικής μαθητείας κατοχυρώνει τη διαλεκτική σχέση ανάμεσα στο θεωρητικό πλαίσιο, τη διδακτική μέθοδο και το υπολογιστικό μέσο.