| dc.contributor.advisor | Δουληγέρης, Χρήστος | |
| dc.contributor.author | Νιάρου, Σιμώνη Αγγελική | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-27T10:58:45Z | |
| dc.date.available | 2025-11-27T10:58:45Z | |
| dc.date.issued | 2025-10 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18597 | |
| dc.description.abstract | Ακολουθώντας την εξέλιξη που έχει πραγματοποιηθεί τόσο ακαδημαϊκά όσο και έμπρακτα στο πεδίο
του πολιτισμού και των νέων μέσων, με έμφαση σε ζητήματα τεχνικά, διαχείρισης προσωπικού και
κοινού, εμβαθύνουμε στη συζήτηση για την επιμέλεια εκθέσεων. Παρατηρώντας το έλλειμμα
ερευνητικής εργασίας στον τομέα της επιμέλειας ως προς τα πρακτικά εργαλεία, αναλύουμε το
θεωρητικά αναπτυσσόμενο αντικείμενο της ψηφιακής επιμέλειας εκθέσεων μέσα από τον διαχωρισμό
του θεσμικού μουσειακού επιμελητή, του ανεξάρτητου επιμελητή και του φεστιβαλικού επιμελητή.
Αναλύοντας θεωρητικά παραδείγματα, οδηγούμαστε μέσα από σειρά ποιοτικής έρευνας πεδίου (case
study) με συνεντεύξεις σε ειδικούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ παράλληλα αντιπαραβάλλεται η
ποσοτική έρευνα σχετικά με την εμπειρία του χρήστη–επισκέπτη από τα σχετικά ερωτηματολόγια.Μετά
την πανδημία του COVID-19, αναδεικνύεται πως οι θεσμοί αναζητούν νέες διεξόδους, προσεγγίζοντας
υβριδικά και μικτά (phygital) μοντέλα έκθεσης, καθώς η απομόνωση και η αμιγώς ψηφιακή εμπειρία
δεν αποτελούν πλέον σημείο ενδιαφέροντος.Είναι άραγε η κατάλληλη στιγμή να δοθεί ο χώρος, ο
χρόνος και οι χρηματοδοτήσεις για μια ισότιμη μεθοδολογική έρευνα, ώστε το έργο στον ψηφιακό χώρο
να καταστεί κάτι περισσότερο από μια αφορμή για την τιμητική αναφορά στην περίοδο της net art της
δεκαετίας του ’80–’90 ή από ένα εργαλείο αντοχής και επιβίωσης στην απομόνωση, ειδικά σε καιρούς
κρίσης όπως η πανδημία; Η ανάγκη για υβριδικότητα και εμβύθιση δεν αποτελεί μόνο χαρακτηριστικό
της εποχής, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, αλλά και έναν τρόπο έκφρασης προβλημάτων για τα οποία
δεν έχει ακόμα βρεθεί λύση, σύμφωνα με τις κοινωνιολογικές και ανθρωπολογικές αναφορές του Pierre
Bourdieu. Πόσο, όμως, μπορεί να είναι χρήσιμη μια τέτοια έκφραση της τέχνης, όταν ο αποδέκτης δεν
διαθέτει το αναγκαίο κεφάλαιο — κοινωνικό, πολιτιστικό ή οικονομικό — για να την παρακολουθήσει, ή
όταν, αντίστοιχα, οι καλλιτέχνες και οι φορείς που δημιουργούν το έργο δεν έχουν το κεφάλαιο να το
υποστηρίξουν ολιστικά σε κάθε στάδιο έρευνας και δημιουργίας; Η συμμετοχικότητα, τα κοινά και η
φροντίδα των δικτύων μπορούν να λειτουργήσουν ως λύσεις απέναντι σε αυτά τα εμπόδια, ως
εναλλακτικές προσεγγίσεις της τέχνης μέσα στο προκαθορισμένο πλαίσιο της κεφαλαιοποιημένης
τέχνης, και ειδικότερα στο πεδίο των ψηφιακών μέσων. | el |
| dc.format.extent | 59 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Επιμέλεια ψηφιακών εκθέσεων, σύγχρονο πλαίσιο και πρακτικές | el |
| dc.title.alternative | Curating digital exhibitions, contemporary framework and practices | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Πληροφορικής | el |
| dc.description.abstractEN | Following the course and development that has taken place both academically and practically in the
field of culture and new media, with an emphasis on technical issues, staff management, and audience
management, we delve into the discussion of exhibition curation. Observing the lack of research work
in the area of curation as practical tools, we analyze the theoretically developing subject of digital
exhibition curation through the distinction between the institutional–museum curator, the independent
curator, and the festival curator. By analyzing theoretical examples, we are led through a series of
qualitative field research (case study) with interviews conducted with experts in Greece and abroad,
while quantitative research is contrasted with the perspective of the user–visitor through related
questionnaires. After the COVID-19 pandemic, it emerges that institutions seek other outlets closer to
hybrid and phygital exhibition models, as isolation and pure digitality are no longer points of interest. Is
this the right moment to provide the space, the time, and the funding for an equivalent methodological
research, so that the work presented in the digital space may become something more than either a
pretext to commemorate the net art period of the 1980s–90s, or a tool of resilience and survival in
isolation, especially in times of crisis such as the pandemic? The need for hybridity and immersion is
not only a feature of the present era, specialists comment, but also a way of expressing problems for
which no solution has yet been found, following the sociological and anthropological references of
Bourdieu. How useful is such an expression of art when the recipient does not possess the
capital—social, cultural, or economic—to engage with it, or when, correspondingly, the artists and
institutions creating the work lack the capital to sustain it holistically at every stage of research and
creation? Participation, the commons, and the care of networks may function as solutions amidst these
obstacles, as alternative approaches to art within the predetermined framework of capitalized art, and
more specifically within digital media. | el |
| dc.contributor.master | Ψηφιακός Πολιτισμός, Έξυπνες Πόλεις, IoT και Προηγμένες Ψηφιακές Τεχνολογίες | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακή τέχνη | el |
| dc.subject.keyword | Επιμέλεια εκθέσεων | el |
| dc.subject.keyword | Σύγχρονη τέχνη | el |
| dc.subject.keyword | Τέχνη διαδικτύου | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακά μέσα | el |
| dc.date.defense | 2025-09 | |