Wiki : σχεδίαση και δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για την ενσωμάτωση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση – lesson planning & generative AI για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Wiki : designing and creating educational materials for intergrating artificial intelligence tools in education – lesson planning & generative AI for primary education teachers

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Moodle ; Wiki ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Διδακτικός σχεδιασμόςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική διατριβή εστιάζει στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αποτίμηση επιμορφωτικού υλικού που υποστηρίζει την υπεύθυνη ενσωμάτωση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ραγδαία διάχυση της γενετικής ΤΝ στην εκπαίδευση δημιουργεί ευκαιρίες διαφοροποίησης της διδασκαλίας, εμπλουτισμού της μάθησης και ενίσχυσης της διαμορφωτικής αξιολόγησης, παράλληλα όμως εγείρει ζητήματα παιδαγωγικής σκοπιμότητας, γνωστικού φορτίου, δεοντολογίας και διαφάνειας. Για να καλυφθεί αυτή η ανάγκη, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ένα wiki στο περιβάλλον Moodle μέσω NWiki, το οποίο συγκροτήθηκε ως επιμορφωτικό αποθετήριο αλλά και ως χώρος επαγγελματικής μάθησης και αναστοχασμού.
Το θεωρητικό υπόβαθρο της εργασίας θεμελιώνεται στα μοντέλα constructive alignment και backward design, στα πλαίσια TPACK και SAMR, καθώς και σε αρχές γνωστικού φορτίου, πολυμεσικής μάθησης και διαμορφωτικής αξιολόγησης. Το wiki περιλαμβάνει οδηγούς, δραστηριότητες, πολυμεσικούς πόρους και ρουμπρίκες αξιολόγησης που οργανώνονται γύρω από πέντε βασικά εργαλεία ΤΝ: MagicSchool.ai (υποστήριξη σχεδιασμού μαθημάτων), Canva Magic Design (οπτικοποίηση και παρουσιάσεις), Quizizz και Edpuzzle (διαδραστική και παιγνιώδης αξιολόγηση) και Pictory.ai (δημιουργία σύντομων βίντεο και ανατροφοδότησης). Συμπληρωματικά, αξιοποιείται το Quick, Draw! ως εισαγωγή στις βασικές αρχές της μηχανικής μάθησης με παιγνιώδη τρόπο.
Η αποτίμηση του wiki με τυποποιημένη ρουμπρίκα ανέδειξε τη χρηστικότητα, την προσβασιμότητα και τη βιωσιμότητά του. Επιβεβαιώθηκε ότι η παιδαγωγικά ορθή χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να ενισχύσει ουσιαστικά τον διδακτικό σχεδιασμό, όταν πλαισιώνεται από σαφείς στόχους, κριτική στάση, διαμορφωτική αξιολόγηση και συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη
των εκπαιδευτικών.


