Ψηφιακή παιγνιώδης αυθεντική αξιολόγηση στο πεδίο του βιομηχανικού σχεδιασμού : η περίπτωση του μαθήματος "Καινοτομική Σχεδίαση και Αειφόρα"
Digital game-based authentic assessment in the field of industrial design : the case of the course "Innovative Design and Sustainability"

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Σχεδιαστική σκέψη ; Αυθεντική αξιολόγηση ; Μυστήριο-κεντρική μάθηση ; Ψηφιακά σενάρια ; Βιωσιμότητα ; ΕκπαίδευσηΠερίληψη
Η εργασία εξετάζει τη δυνατότητα σχεδιασμού και εφαρμογής ενός ψηφιακού σεναρίου αυθεντικής αξιολόγησης με παιγνιώδη χαρακτήρα, το οποίο βασίζεται στη μεθοδολογία της Σχεδιαστικής Σκέψης. Το σενάριο EcoMystery–GAIA 2050 αξιοποιεί τη δομή ενός μυστηρίου και τη σταδιακή αποκάλυψη στοιχείων, με στόχο να δημιουργήσει συνθήκες εμβύθισης, να καλλιεργήσει δεξιότητες κριτικής διερεύνησης και συνεργασίας και να συνδέσει την αξιολόγηση με πραγματικά ζητήματα βιωσιμότητας.
Η μεθοδολογική προσέγγιση στηρίχθηκε στη φάση ανάπτυξης και αξιολόγησης του σεναρίου μέσα από τρία ερευνητικά ερωτήματα. Το πρώτο επικεντρώθηκε στον τρόπο με τον οποίο η Σχεδιαστική Σκέψη μπορεί να οργανώσει τη δομή του σεναρίου και να αποδώσει παιδαγωγική αξία. Το δεύτερο διερεύνησε την αποτελεσματικότητα και την εμπλοκή μέσω αξιολόγησης από εξωτερικούς ειδικούς με συνδυασμό ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων. Το τρίτο εξέτασε τις σχεδιαστικές επιλογές που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα του σεναρίου, δημιουργώντας ένα εργαλείο αυτοαξιολόγησης.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το EcoMystery–GAIA 2050 ενσωμάτωσε με συνέπεια τις φάσεις της Σχεδιαστικής Σκέψης, δημιουργώντας σαφή τεκμήρια ανά στάδιο, από τους χάρτες ενσυναίσθησης έως την ανάλυση κύκλου ζωής και την τελική βιντεοπαρουσίαση. Η αξιολόγηση από τους ειδικούς υπήρξε θετική, με υψηλές μέσες τιμές στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, τη συνεργασία και την εμπλοκή. Παράλληλα, διαπιστώθηκε χαμηλότερη συμφωνία για τη συναισθηματική διάσταση, γεγονός που πιθανώς να υποδηλώνει διαφοροποιημένες αντιλήψεις ως προς την επίδραση της αφήγησης. Η ανάλυση της βιωσιμότητας ανέδειξε τη δυνατότητα αντικατάστασης και προσαρμογής στοιχείων, αλλά και περιορισμούς που συνδέονται με την αρθρωτότητα και κυρίως με τη χρήση του Wix, το οποίο δεν διευκολύνει τη διαλειτουργικότητα με άλλα περιβάλλοντα μάθησης.
Συνολικά, η μελέτη καταδεικνύει ότι η Σχεδιαστική Σκέψη μπορεί να αξιοποιηθεί για τον σχεδιασμό ψηφιακών σεναρίων παιγνιώδους αυθεντικής αξιολόγησης ώστε να συνδυάζουν πλοκή μυστηρίου και παιδαγωγική εγκυρότητα. Το EcoMystery–GAIA 2050 ενισχύει την εμπλοκή και δημιουργεί συνθήκες αυθεντικής μάθησης, αν και χρειάζονται βελτιώσεις ώστε να σταθμιστεί ο γνωστικός φόρτος και να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα.


