Αξιολόγηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για τον σχεδιασμό μαθημάτων στα μαθηματικά
Evaluation of artificial intelligence tools for lesson planning in mathematics

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Σχεδιασμός μαθημάτων ; Μαθηματικά ; ChatGPT ; MagicSchool AI ; Brisk teaching ; Lesson planning ; Ψηφιακά εργαλεία ; Συγκριτική ανάλυση εργαλείων ; Αξιολόγηση εκπαιδευτικών εργαλείωνΠερίληψη
Στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα, ένα από τα πιο επίκαιρα ζητήματα είναι η ενσωμάτωση των εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στη διδακτική πράξη. Η χρήση τους δημιουργεί καινούριες δυνατότητες αλλά ταυτόχρονα και προκλήσεις, καθώς μετασχηματίζεται ο τρόπος με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν και υλοποιούν τα μαθήματά τους. Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η κριτική αποτίμηση τριών τέτοιων εργαλείων Brisk Teaching, Magic School AI και ChatGPT, με έμφαση στην ικανότητά τους να δημιουργούν σχέδια μαθημάτων για την ενότητα των πιθανοτήτων στα Μαθηματικά της Ε΄ Δημοτικού.
Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με τη χρήση αναλυτικής ρουμπρίκας που βασίζεται σε παιδαγωγικά μοντέλα, η ρουμπρίκα του εργαλείου Cadmos, η Ταξινομία του Bloom, το πλαίσιο TPACK, η Καθολική Σχεδίαση για Μάθηση (UDL) και η αρχή της εποικοδομητικής ευθυγράμμισης (constructive alignment).Τα αποτελέσματα κατέδειξαν ότι τα εργαλεία ΤΝ μπορούν να υποστηρίξουν ουσιαστικά τη διαδικασία διδακτικού σχεδιασμού, παράγοντας με γρήγορο και οργανωμένο τρόπο σχέδια μαθημάτων. Ωστόσο, διαπιστώθηκαν και ορισμένοι περιορισμοί, κυρίως ως προς τον τρόπο που ενσωματώνεται η τεχνολογία στα παραγόμενα σχέδια, αλλά και ως προς τις διαφορές που παρουσιάζονται στα δωρεάν και επί πληρωμή προγράμματα. Η μελέτη καταλήγει ότι τα εργαλεία ΤΝ μπορούν να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούνται με τεκμηριωμένες παιδαγωγικές αποφάσεις των εκπαιδευτικών.
Παράλληλα στα πλαίσια της διπλωματικής, αναπτύχθηκε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και παρουσιάζει τη λειτουργία των εργαλείων, αναδεικνύει πλεονεκτήματα και περιορισμούς και προσφέρει μια συγκριτική αποτίμηση των σχεδίων μαθημάτων και των δυνατοτήτων τους. Το υλικό αυτό οργανώθηκε σε ένα εικονικό περιβάλλον διδασκαλίας στο Google Classroom, όπου εντάχθηκαν τα σχέδια μαθημάτων, βίντεο με βήμα-βήμα παρουσίαση και σύγκριση των εργαλείων, καθώς και δραστηριότητες αξιολόγησης. Μέσα από αυτή τη δομή συνοψίζονται τα ευρήματα της συγκριτικής μελέτης, διευκολύνοντας τον εκπαιδευτικό να αντιληφθεί ποιο εργαλείο είναι καταλληλότερο για κάθε συγκεκριμένη διδακτική ανάγκη.


