Σχεδίαση διαδραστικού μαθήματος με θέμα τη γεωγραφία της Νοτίου Αμερικής
Design of an interactive lesson on geography of South America

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γεωγραφία ; Νότια Αμερική ; Διαδραστική μάθηση ; ΤΠΕ ; Εκπαίδευση ; Παιγνιώδης διδασκαλίαΠερίληψη
Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία επικεντρώνεται στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αποτίμηση ενός διαδραστικού μαθήματος Γεωγραφίας για τη Νότια Αμερική μέσω βίντεο και ψηφιακών παιχνιδιών, προσαρμοσμένου στο επίπεδο των μαθητών της Στ’ τάξης του Δημοτικού. Το μάθημα οργανώθηκε σε δύο διδακτικές ώρες διάρκειας 45 λεπτών η καθεμία και αξιοποιήθηκαν ποικίλα ψηφιακά εργαλεία για την ανάπτυξη του (βίντεο, κουίζ στο Wordwall, δραστηριότητες στο LearningApps, τροχός επιλογής και φύλλα εργασίας αντιστοίχισης). Στόχος του προγράμματος ήταν να ενισχύσει την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, την ανάπτυξη χωρικής σκέψης και την καλλιέργεια διαπολιτισμικής ευαισθησίας, μέσα από την εξερεύνηση γεωγραφικών και πολιτισμικών στοιχείων πέντε χωρών της Νότιας Αμερικής, τη Βραζιλία,την Αργεντινή, την Κολομβία, το Περού και τη Χιλή.
Η διδακτική προσέγγιση βασίστηκε σε θεωρίες όπως ο κονστρουκτιβισμός, η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky, η πολυτροπική και η παιγνιώδης μάθηση δημιουργώντας ένα μαθητοκεντρικό και ελκυστικό μαθησιακό περιβάλλον. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην παρουσίαση και στην επιλογή απαντήσεων στον διαδραστικό πίνακα, γεγονός που ενίσχυσε τη συνεργασία και την αυτοπεποίθησή τους. Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιήθηκε μέσω εργαλείων αυτοαξιολόγησης, δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ένταξη των ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών) και των διαδραστικών δραστηριοτήτων μπορεί να καταστήσει τη Γεωγραφία πιο ελκυστική και αποτελεσματική, προάγοντας τη γνώση αλλά και τη συνεργατική και κριτική σκέψη. Καταλήγοντας παρόμοιες προσεγγίσεις μπορούν να εμπλουτίσουν τη διδακτική πράξη, να ενισχύσουν τη συμμετοχή των μαθητών και να συμβάλουν στη δημιουργία ενός πιο ευχάριστου και ουσιαστικού μαθησιακού περιβάλλοντος.


