| dc.contributor.advisor | Παρασκευά, Φωτεινή | |
| dc.contributor.author | Λάτση, Μαρία | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-05T09:36:16Z | |
| dc.date.available | 2025-11-05T09:36:16Z | |
| dc.date.issued | 2025-09 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18331 | |
| dc.description.abstract | Παγκοσμίως, ο οικονομικός αλφαβητισμός θεωρείται μια από τις πιο θεμελιώδεις ικανότητες του 21ου αιώνα, καθώς συνδέεται με την ικανότητα των πολιτών να κατανοούν σύνθετα κοινωνικοοικονομικά συστήματα, να διαμορφώνουν ορθές κρίσεις και να συμμετέχουν στη σύγχρονη κοινωνία. Ωστόσο, ο οικονομικός αλφαβητισμός δεν αποτελεί μέρος ενός συνεπούς, βασισμένου σε τεκμήρια προγράμματος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, που να συνδέει τις βασικές αρχές της παιδαγωγικής με την ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία και η υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας. Σε αυτή τη διατριβή, προσπαθούμε να καλύψουμε αυτό το κενό, με το σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που ονομάζεται «Bazaar». Αυτό το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιβάλλον χρησιμοποιεί παιδαγωγικές ιδέες από τη Σχεδιαστική Σκέψη, τη βιωματική μάθηση και την παιχνιδοποίηση για να δημιουργήσει εκπαιδευτικό πλαίσιο που εκτείνεται πέρα από τη μετάδοση γνώσεων στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και αξιών που σχετίζονται με τους τομείς της υπεύθυνης κατανάλωσης και
της οικονομικής βιωσιμότητας. Το ψηφιακό παζάρι έχει αναπτυχθεί ως ένα ψηφιακό, διαδραστικό πρωτότυπο που μπορεί να εφαρμοστεί σε επίσημα σχολικά πλαίσια, για να διευκολύνει τη συμμετοχή των μαθητών, την ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων και την
ενίσχυση δεξιοτήτων λήψης αποφάσεων σε οικονομικά πλαίσια, πραγματικά ή προσομοιωμένα.
Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι η παρούσα μελέτη περιορίζεται στον σχεδιασμό και τη θεωρητική αναφορά της πλατφόρμας και αποκλείει την εφαρμογή και τη συλλογή εμπειρικών δεδομένων από μαθητικό πληθυσμό. Οι συστάσεις ταξινομούνται ως
υποθετικά και αναμενόμενα αποτελέσματα, βασισμένα στη διεθνή βιβλιογραφία και στις αρχές του παιδαγωγικού σχεδιασμού. Αυτό παρουσιάζει μια κρίσιμη αδυναμία της μελέτης, αλλά είναι επίσης αυτό που στηρίζει τη μελλοντική εμπειρική αξιολόγηση σε
σχολικό πλαίσιο, για να διερευνηθεί ο πραγματικός αντίκτυπος του «ψηφιακού παζαριού» στην προώθηση των γνωστικών και κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών. Η συμβολή της διατριβής είναι διττή. Η θεωρητική συμβολή είναι η παροχή ενός μοντέλου παιδαγωγικής χρήσης του οικονομικού αλφαβητισμού που ενσωματώνει αρχές σχεδιαστικής σκέψης και τεχνολογικά εργαλεία, δημιουργώντας ένα πλαίσιο για εκπαιδευτική παρέμβαση που αποτελεί ένα μοναδικό παιδαγωγικό μοντέλο. Η πρακτική
συμβολή προσδιορίζει βασικές αρχές και παραμέτρους σχεδιασμού που παρέχουν τη βάση για την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών που είναι καινοτόμα, επεκτάσιμα και προσαρμοστικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Τέλος, η διατριβή καθιερώνει τον οικονομικό αλφαβητισμό ως σημαντικό όχι μόνο ως γνωστικό αντικείμενο, αλλά και ως μέσο για την ανάπτυξη κριτικής συνείδησης, υπεύθυνης κατανάλωσης και κοινωνικής συμμετοχής. Προτείνονται κατευθύνσεις για
μελλοντική έρευνα, με έμφαση στην ανάγκη για εμπειρική διερεύνηση, τη σύνδεση με εθνικές και διεθνείς πολιτικές και την ενσωμάτωση τέτοιων καινοτόμων ψηφιακών προσεγγίσεων στο ευρύτερο εκπαιδευτικό οικοσύστημα. | el |
| dc.format.extent | 145 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Σχεδιασμός και ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος οικονομικού αλφαβητισμού βασισμένο στο μοντέλο design thinking με αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής | el |
| dc.title.alternative | Design and development a digital educational environment for financial literacy based on the design thinking model with artificial intelligence tools : a case for the development life skills | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων | el |
| dc.description.abstractEN | Worldwide, financial literacy is regarded as one of the most fundamental competencies of
the 21st century, as it is tied to citizens' ability to understand complex socio-economic
systems, form sound judgments and be involved in contemporary society. However,
financial literacy is not part of a consistent, evidence-based program in primary education in
Greece, that assosicates the key principles of pedagogy alongside skill development, such as
thinking critically, being creative, collaborating, and responsibly using technology.
In this thesis, we attempt to address this gap, with the design and development of a novel
digital educational environment called “Bazaar.” This digital educational environment uses
pedagogical ideas from Design Thinking, experiential learning and gamification to establish
educational context that extends beyond knowledge transmission to skill and values
development related to the areas of responsible consumption and economic sustainability.
Bazaar has been developed as a digital, interactive prototype that may be implemented in
formal schooling contexts, to facilitate student engagement, the development of problem -
solving skills and the fostering of decision-making skills in economic contexts, real or
simulated.
It is meaningful to underscore that this study is limited to the design and theoretical
reporting of the platform, and excludes enactment and collecting empirical data from a
student population. The recommendations are classified as hypotheticals and anticipated
outcomes, grounded in international literature and principles of pedagogical design. This
presents a critical shortcoming of the study, but is also what grounds future empirical
evaluation in a school context, to explore the actual impact of “Bazaar” on advancing
student cognitive and socio-emotional skills.
The contribution of the thesis is twofold. The theoretical contribution is the provision of a
model of pedagogical use of financial literacy that integrates design thinking principles and
technology tools, creating a framework for educational intervention that is a unique
pedagogical model. The practical contribution identifies base principles and design
parameters that provide a basis for developing curricula that are innovative, scalable and
adaptive in primary education.
Finally, the thesis establishes financial literacy as important not only as a cognitive subject,
but also as a means to develop critical consciousness, responsible consumption, and social
participation. Directions for future research are suggested, emphasizing the need for
empirical investigation, the connection with national and international policies, and the
integration of such innovative digital approaches into the broader educational ecosystem. | el |
| dc.contributor.master | Ηλεκτρονική Μάθηση | el |
| dc.subject.keyword | Οικονομικός αλφαβητισμός | el |
| dc.subject.keyword | Σχεδιαστική σκέψη | el |
| dc.subject.keyword | Βιωματική μάθηση | el |
| dc.subject.keyword | Παιχνιδοποίηση | el |
| dc.subject.keyword | Τεχνητή νοημοσύνη | el |
| dc.subject.keyword | Εκπαίδευση | el |
| dc.subject.keyword | Financial literacy | el |
| dc.subject.keyword | Design thinking | el |
| dc.subject.keyword | Experiential learning | el |
| dc.subject.keyword | Gamification | el |
| dc.subject.keyword | Artificial Intelligence | el |
| dc.subject.keyword | Education | el |
| dc.date.defense | 2025-10-21 | |