Η συμβολή της Ε.Ε. στη χρηματοδότηση της έρευνας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και στη διάχυση των αποτελεσμάτων
The EU's contribution in the field of research funding in Higher Education and in the dissemination of its results

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τριτοβάθμια εκπαίδευση ; Χρηματοδότηση ; Ευρωπαϊκός Χώρος Έρευνας ; Higher education ; Financing ; European Research AreaΠερίληψη
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας αφορά στη μελέτη της συμβολής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της χρηματοδότησης της έρευνας στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και η διάχυση των αποτελεσμάτων της. Η εργασία είναι βιβλιογραφική και εδράζεται στη μελέτη και στην κριτική σύνθεση πρόσφατων επιστημονικών άρθρων, αλλά και στην παράθεση και γραφική αναπαράσταση στατιστικών στοιχείων. Μερικά από τα σημαντικότερα ευρήματα της παρούσας εργασίας έγκεινται στη σημασία της έρευνας και ανάπτυξης, της καινοτομίας και της διάχυσης της γνώσης. Πιο αναλυτικά, κατέστη σαφές μέσα από την παρούσα μελέτη ότι η έρευνα και ανάπτυξη συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας, η καινοτομία δύναται να δημιουργήσει απόδοση, δηλαδή να δημιουργήσει πλούτο για μια χώρα και ότι η θέση και η εγγύτητα είναι παράγοντες, οι οποίοι κατέχουν σαφή και αδιαμφισβήτητη σημασία στην αξιοποίηση των φαινομένων διάχυσης της γνώσης.
Επιπροσθέτως, μέσα από την παρούσα εργασία, κατέστη σαφές ότι η διαμόρφωση ενός ενιαίου χώρου έρευνας στην Ευρώπη συμβάλλει στη διάχυση της γνώσης, της έρευνας και της καινοτομίας. Τέλος, παρατηρήθηκε μια ανοδική πορεία στον αριθμό και στην απήχηση των ελληνικών δημοσιεύσεων σε διεθνή ακαδημαϊκά περιοδικά, ενώ από την άλλη πλευρά οι δημόσιες κρατικές δαπάνες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι και το έτος 2016 ήταν περιορισμένες. Ωστόσο, από την πλευρά της ΕΕ, η χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας έρευνας στην Ελλάδα ήταν ιδιαίτερα σημαντική. Όλα τα ανωτέρω έδωσαν τη δυνατότητα της διαμόρφωσης μίας αντικειμενικής και αρκετά πλήρους εικόνας του υπό μελέτη ζητήματος. Ωστόσο, επειδή τα Πανεπιστήμια είναι ο πυρήνας της ακαδημαϊκής έρευνας και οι ερευνητές αυτών είναι οι πλέον αρμόδιοι όσον αφορά το ζήτημα το οποίο μελετήθηκε στην παρούσα εργασία, κρίνεται σημαντικό οι μελλοντικές έρευνες να εστιάσουν στις απόψεις των ερευνητών των ελληνικών Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και των ελληνικών ερευνητικών κέντρων.