Συγκριτική μελέτη του περιβαλλοντικού αποτυπώματος εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων σε επίπεδο κύκλου ζωής με βάση το πρότυπο 14040

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Life Cycle Assessment (LCA) ; Εναλλακτικά καύσιμα ; Αέρια θερμοκηπίου ; Green House Gases (GHG)Περίληψη
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται η μεθοδολογία Ανάλυσης Κύκλου Ζωής (Life Cycle Assessment – LCA), σύμφωνα με το ISO 14040, για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μεταξύ των εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων. Η προσέγγιση που ακολουθείται είναι «από την εξόρυξη μέχρι την καύση» ή «well-to-wake» (WTW), καλύπτοντας το σύνολο του κύκλου ζωής του καυσίμου. Τα καύσιμα τα οποία εξετάζονται είναι η Αμμωνία, το Βιοντίζελ, ο Διμεθυλαιθέρας (DME), το Συνθετικό ντίζελ μέσω ηλεκτρόλυσης Fischer-Tropsch (E-FT-Diesel), η E-μεθανόλη, το συνθετικό ντίζελ Fischer-Tropsch (FT-Diesel), το υδρογόνο, το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), το υγροποιημένο υγραέριο (LPG), το ναυτιλιακό πετρέλαιο (MDO), το ναυτιλιακό αεριέλαιο (MGO), το ναυτιλιακό βιοέλαιο, η Μεθανόλη, το έλαιο πυρόλυσης, το Ανανεώσιμο ντίζελ, το Καθαρό φυτικό έλαιο (SVO)και το Ναυτιλιακό πετρέλαιο με εξαιρετικά χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (ULSFO). Η εργασία βασίζεται στην δημοσιευμένη μελέτη των Zincir B. A. & Arslanoglu Y. (2024), αλλά και σε διεθνή βιβλιογραφία και έχει σαν σκοπό εξαγωγή βασικών συμπερασμάτων ανάλυσης σε επίπεδο κύκλου ζωής των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των εναλλακτικών καυσίμων. Η υπολογιστική μελέτη έγινε με χρήση στοιχείων μοντέλου δεξαμενόπλοιου , διαθέσιμα στην εφαρμογή GREET 2022 για την ανάλυση απογραφής κύκλου ζωής, ενώ η ανάλυση κύκλου ζωής γίνεται μέσω της μεθόδου Environmental Footprint Method 3.0, η οποία περιλαμβάνεται στην εφαρμογή OpenLCA. Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με βάση τα κριτήρια της οξίνισης, της κλιματικής αλλαγής, της τοξικότητας γλυκών υδάτων, του ευτροφισμού των θαλάσσιων και χερσαίων οικοσυστημάτων, της μη καρκινογόνου τοξικότητας για τον άνθρωπο, των αιωρούμενων σωματιδίων και του σχηματισμού φωτοχημικού όζοντος. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το ναυτιλιακό βιοέλαιο αναδεικνύεται ως η πιο συμφέρουσα επιλογή λόγω της κατανάλωσης CO₂ και μεθανίου κατά την παραγωγή του και της χαμηλής εκπομπής ρύπων κατά την καύση του.