Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού με χρήση του ChatGPT για το μάθημα "Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία" της Γ΄ Γυμνασίου
Development of educational material using ChatGPT for the 3rd Grade Junior High school course "Modern and Contemporary History"

Master Thesis
Συγγραφέας
Λαδά, Αδαμαντία
Ημερομηνία
2025-02Επιβλέπων
Αναγνωστόπουλος, Χρήστος - ΝικόλαοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Α΄ παγκόσμιος πόλεμος ; ChatGPT ; Γυμνάσιο ; Εκπαιδευτικό υλικό ; Ιστορία ; Τεχνητή νοημοσύνηΠερίληψη
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, επηρεάζοντας καίρια τομείς όπως η εκπαίδευση. Ειδικότερα, τα Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα (LLMs), όπως το ChatGPT, προσφέρουν νέες δυνατότητες για την ανάπτυξη καινοτόμου και διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον εκπαιδευτικών και ερευνητών. Παρ' όλα αυτά, οι υπάρχουσες μελέτες επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες χρήσεις του ChatGPT, όπως η δημιουργία κουίζ και ασκήσεων κατανόησης, παραμελώντας τις ευρύτερες δυνατότητές του, όπως η ανάγνωση και ανάλυση ψηφιακών εγγράφων, η αναζήτηση πληροφοριών και η πρόταση διδακτικών προσεγγίσεων και ψηφιακών εργαλείων, λειτουργώντας έτσι ως ψηφιακός βοηθός για τους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, η εφαρμογή του ChatGPT στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και στις ανθρωπιστικές επιστήμες δεν έχει μελετηθεί επαρκώς. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία εξετάζει τη χρήση του ChatGPT στη δημιουργία και τον εμπλουτισμό εκπαιδευτικού υλικού για το κεφάλαιο «Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και η Ρωσική Επανάσταση (1914-1918)» του μαθήματος «Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία» της Γ' Γυμνασίου. Συγκεκριμένα, δημιουργήθηκε πρωτογενές υλικό μέσω του ChatGPT-4, το οποίο αξιολογήθηκε ως προς την εγκυρότητα και την εφαρμοσιμότητά του, ενώ με τη συμβολή έμπειρου φιλολόγου, διαμορφώθηκε το τελικό εκπαιδευτικό υλικό. Η αξιολόγηση του τελικού υλικού από έμπειρους φιλολόγους μέσω ερωτηματολογίου, ανέδειξε ότι το ChatGPT μπορεί να παράγει ποιοτικό, διαδραστικό, ποικίλο, ελκυστικό και εύχρηστο υλικό, συμβάλλοντας ουσιαστικά και πολύπλευρα στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας.