Συμβουλευτική εκπαιδευτικών για ενίσχυση της ανθεκτικότητας και διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολείο
Counseling teachers to enhance resilience and to manage behavioral problems at school

View/ Open
Keywords
Μάθηση βάσει έργου ; Project based learning ; Ψυχική ανθεκτικότητα ; Προβλήματα συμπεριφοράς ; Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση ; SEL ; Μοντέλο PermaAbstract
Τα τελευταία χρόνια οι ερευνητές έχουν αναδείξει τις πολλαπλές προκλήσεις
που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί οι οποίες αφορούν κυρίως προβλήματα
διαχείρισης προβλημάτων συμπεριφοράς στην τάξη καθώς και την
επαγγελματική τους εξουθένωση.
Κρίσιμο ρόλο λοιπόν διαδραματίζει η ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών
στη διδασκαλία και την εκπαίδευση, καθώς τους επιτρέπει να αντιμετωπίζουν
αποτελεσματικά τις προκλήσεις και το άγχος που σχετίζονται με το επάγγελμα.
Αναγκαία κρίνεται η δημιουργία προγραμμάτων παρέμβασης τα οποία θα
υποστηρίζουν εκπαιδευτικούς και μαθητές έχοντας ως στόχο την ανάπτυξη
κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών και την ενίσχυση
της ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών.
Γι’ αυτό ο σκοπός της εργασίας έγκειται στην ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού
μαθήματος το οποίο εφοδιάζει τους εκπαιδευτικούς με τις απαραίτητες γνώσεις
και δεξιότητες για να ενισχύσουν την ψυχική τους ανθεκτικότητα και να
διαχειριστούν αποτελεσματικά τα προβλήματα συμπεριφοράς, δημιουργώντας έτσι
ένα θετικό και υποστηρικτικό μαθησιακό περιβάλλον για όλους.
Το παιδαγωγικό μοντέλο που επιλέχθηκε είναι η μάθηση βάσει έργου(
Project based learning) σκοπός της οποία είναι να δημιουργήσει
αποτελεσματικές ευκαιρίες μάθησης καθώς οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα
να συνεργάζονται σε ομάδες με στόχο την επίλυση προβλημάτων η να
αντιμετωπίζουν μια πρόκληση δημιουργώντας ένα τελικό προϊόν. (Bell, 2010)
Στο διαδικτυακό περιβάλλον το οποίο έχει σχεδιαστεί στην ψηφιακή
πλατφόρμα Wix οι εκπαιδευόμενοι θα εξοικειωθούν σε συνεργατικές
στρατηγικές και μεθόδους που εστιάζουν στις αρχές της
κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης και του μοντέλου θετικής ψυχολογίας
Perma του Seligman. Το μοντέλο PERMA του Seligman (2011) αποτελεί ένα
πλαίσιο κατανόησης και ενίσχυσης της ευημερίας, βασισμένο στη Θετική
Ψυχολογία. Ο πρώτος πυλώνας αφορά τα θετικά συναισθήματα (Positive
Emotions), τα οποία ενισχύουν την ψυχολογική ανθεκτικότητα και τη συνολική
ευημερία. Ο δεύτερος πυλώνας σχετίζεται με τη δέσμευση (Engagement),
δηλαδή την πλήρη απορρόφηση σε δραστηριότητες που προκαλούν ροή (flow),
οδηγώντας σε αυξημένη ικανοποίηση και παραγωγικότητα. Ο τρίτος πυλώνας
εστιάζει στις σχέσεις (Relationships), καθώς η κοινωνική σύνδεση είναι
θεμελιώδης για την ψυχική υγεία και την ευημερία του ατόμου. Ο τέταρτος
πυλώνας αφορά το νόημα (Meaning), δηλαδή την ύπαρξη ενός σκοπού στη ζωή
που προσδίδει αξία και κατεύθυνση στις εμπειρίες. Τέλος, ο πέμπτος πυλώνας
σχετίζεται με την επίτευξη (Accomplishment), η οποία ενθαρρύνει την
προσωπική ανάπτυξη και την αίσθηση επιτυχίας. Το μοντέλο PERMA
εφαρμόζεται ευρέως σε εκπαιδευτικά και επαγγελματικά περιβάλλοντα,
συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και την προαγωγή
της θετικής ανάπτυξης (Falecki & Mann, 2021).