Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία : ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης

Master Thesis
Συγγραφέας
Κεραμίδα, Μαρία
Ημερομηνία
2025Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Ηθική ; Εκπαίδευση ; Κίνδυνος διαρροής προσωπικών δεδομένωνΠερίληψη
Ο σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασία είναι η ανάλυση και η διερεύνηση του ρόλου των Νεων Τεχνολογιών στην Εκπαιδευτική Διαδικασία και συγκεκριμένα η ένταξη και εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης σε αυτή.
Αναλυτικότερα, περί αυτού του εγχειρήματος, διερευνώνται οι απόψεις 115 Ελλήνων εκπαιδευτικών, Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, διαφόρων ειδικοτήτων, ηλικίας 22 – 61 και άνω ετών, σχετικά με την ενσωμάτωση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η διερεύνηση έγινε μέσω ερωτηματολογίου, το οποίο απαντήθηκε εθελοντικά από τους συμμετέχοντες.
Αρχικά, μετά από εισαγωγικά στοιχεία για το τι θεωρείται Τεχνητή Νοημοσύνη, με μία σύντομη ιστορική αναδρομή της εξέλιξής της γενικότερα, έγινε μία ανάλυση της ενσωμάτωσής της στην παγκόσμια εκπαίδευση, εκθέτοντας τα πλεονεκτήματα αλλά και τους κινδύνους που μπορεί να ενέχει για όλους στην εκπαιδευτική διαδικασία εμπλεκόμενους.
Στη συνέχεια, έγινε βιβλιογραφική ανασκόπηση μελετών, κυρίως της τελευταίας τετραετίας, σχετικά με απόψεις εκπαιδευτικών περί της χρήσης νέων τεχνολογιών και εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, σε αντιδιαστολή με κινδύνους και ηθικά ζητήματα που θα μπορούσε να θέσει η χρήση τους. Οι συγκρίσεις και οι αναλύσεις έγιναν ανάμεσα σε δημογραφικά χαρακτηριστικά όπως είναι το Φύλο, το Μορφωτικό Επίπεδο, η Ηλικία, η Προϋπηρεσία κ.α.
Αναλύοντας τα αποτελέσματα της μελέτης και σε σύγκρισή τους με αυτά των ήδη υπαρχουσών ερευνών, φάνηκε ότι οι περισσότεροι συμμετέχοντες είναι θετικά διακείμενοι απέναντι στα εργαλεία αυτά, όντας υποψιασμένοι την ίδια στιγμή για τους κινδύνους και τις προκλήσεις που επιφυλάσσουν. Επίσης φάνηκε πως χρησιμοποιούν εργαλεία ΤΝ αλλά περισσότερο οργανωτικού χαρακτήρα και χωρίς να έχουν κάποια πιστοποίηση στην πλειοψηφία είναι ικανοί να διακρίνουν αν ένα εκπαιδευτικό υλικό είναι προϊόν ΤΝ.