Η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής προσέγγισης STEAM - Project-Based Learning, εμπλουτισμένη με στοιχεία αυτορρυθμιζόμενης μάθησης για την εκπαίδευση μαθητών έκτης τάξης του δημοτικού σχολείου
The effectiveness of the STEAM - Project-Based Learning educational approach, enriched with elements of self-regulated learning, for the education of sixth-grade elementary school students
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
e-Course ; Project-based learning ; Self-regulated learning ; Educational escape rooms ; Collaborative learning strategies ; Renewable energy ; Primary education ; STEAMΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως θέμα τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση ενός e-course μικτής μάθησης για μαθητές Στ Δημοτικού. Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάστηκε ένα μάθημα με την εκπαιδευτική προσέγγιση STEAM που έχει θέμα τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και είχε τη δομή δωματίου διαφυγής. Για την ανάπτυξη του μαθήματος αξιοποιήθηκε η μέθοδος της μάθησης βάσει έργου και παράλληλα ενσωματώθηκαν στρατηγικές και αρχές της θεωρίας αυτορρυθμιζόμενης μάθησης. Οι ενότητες και οι δραστηριότητες του μαθήματος διαρθρώθηκαν με βάση τα 5 στάδια του μοντέλου PjBeL-STEAM (Project-Based eLearning - STEAM).
Οι μαθητές μέσα από τον μύθο του σεναρίου καλούνται να συλλέξουν πληροφορίες, να δημιουργήσουν ψηφιακές παρουσιάσεις, να αναζητήσουν κλειδιά, να σκεφθούν λύσεις και στο τέλος να δημιουργήσουν μια κατασκευή που θα παράγει ηλεκτρισμό αξιοποιώντας ανανεώσιμες πηγές. Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, οι μαθητές θα πρέπει να εργαστούν σε ομάδες, που οργανώθηκαν με τη χρήση των συνεργατικών στρατηγικών Brainstorming, Think Pair Share και Jigsaw.
Η ερευνητική διαδικασία έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε το μάθημα να εφαρμοστεί και να αξιολογηθεί από μαθητές Στ Δημοτικού. Για τη διερεύνηση της επίδρασης του μαθήματος στα επίπεδα αυτορρυθμιζόμενης μάθησης των μαθητών θα αξιοποιηθεί ερωτηματολόγιο προ-ελέγχου και μετά-ελέγχου σε πειραματική ομάδα. Ταυτόχρονα, για τη διερεύνηση του βαθμού αποτελεσματικότητας του συγκεκριμένου μαθήματος για τη διδασκαλία STEAM θεμάτων θα χρησιμοποιηθεί ερωτηματολόγιο μέτρησης της αποτελεσματικότητας μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος.
Εντούτοις, στο πλαίσιο του παρόντος μεταπτυχιακού, η ερευνητική διαδικασία θα περιοριστεί σε μια μερικώς πειραματική μελέτη του βαθμού αποτελεσματικότητας του μαθήματος σε εκπαιδευτικούς με ειδίκευση στην Ηλεκτρονική Μάθηση. Από την ποσοτική ανάλυση των δεδομένων φαίνεται ότι το δείγμα θεωρεί πολύ αποτελεσματικό σε όλες τις διαστάσεις το συγκεκριμένο μάθημα.
Η συμβολή λοιπόν της συγκεκριμένης μελέτης επικεντρώνεται στη δημιουργία ενός νέου πλαισίου που ενσωματώνει την προσέγγιση STEAM - Project-Based Learning με δωμάτια διαφυγής και στοιχεία της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης και στη διαπίστωση του βαθμού αποτελεσματικότητας ενός τέτοιου πλαισίου για τη διδασκαλία STEAM θεμάτων σε μαθητές Δημοτικού.