Η επένδυση της COSCO στον Πειραιά και οι προοπτικές της
COSCO's investment in Piraeus and its prospects
Master Thesis
Συγγραφέας
Κωνσταντινίδης, Νικόλαος - Θεοφάνης
Ημερομηνία
2024-10Επιβλέπων
Πολλάλης, ΙωάννηςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Άμεσες ξένες επενδύσεις ; ΑΞΕ ; FDI ; Λιμάνι Πειραιά ; ΟΛΠ ΑΕ ; Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ; COSCO Shipping ; ΣΕΠ ; PCT ; Belt and Road Initiative ; Νέος Δρόμος του Μεταξιού της Κίνας ; Μία Ζώνη Ένας Δρόμος ; Έσοδα λιμενικών δραστηριοτήτων ; Έξοδα λιμενικών δραστηριοτήτων ; Σταθμός εμπορευματοκιβωτίων ; Container terminal ; Σταθμός διακίνησης αυτοκινήτων ; Car terminal ; Κρουαζιέρα ; Cruise terminal ; Ναυπηγοεπισκευή ; Ship repair zone ; Σταθμός ακτοπλοΐας ; Ferry terminal ; Ανάλυση P.E.S.T.L.E. ; Ανάλυση S.W.O.T. ; Ερωτηματολόγιο ; Στατιστική ανάλυσηΠερίληψη
Η Ο.Λ.Π. (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς) Α.Ε. είναι μία εισηγμένη εταιρεία του
Χρηματιστηρίου Αθηνών, η οποία διαχειρίζεται και λειτουργεί τον Λιμένα Πειραιά το
μεγαλύτερο Λιμάνι της Ελλάδας και ένα από τα πλέον ολοκληρωμένα Λιμάνια στην Ευρώπη
από πλευράς λιμενικών υπηρεσιών.
Οι δραστηριότητες στο Λιμάνι του Πειραιά περιλαμβάνουν την κρουαζιέρα, τη μεταφορά επιβατών, τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων, τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, τα logistics και τις υπηρεσίες ελεύθερης ζώνης. Η θέση του Πειραιά είναι στρατηγική, όντας το πρώτο Ευρωπαϊκό Λιμάνι μετά τη διώρυγα του Σουέζ με άμεση σύνδεση με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της Ε.Ε.
Η COSCO Shipping, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου,
επένδυσε στο πρώτο Λιμάνι της Χώρας, αρχικά, το 2008, όταν μετά από διεθνή
διαγωνισμό ανέλαβε την διαχείριση των ΙΙ και ΙΙΙ προβλητών διακίνησης containers για 35
έτη, ιδρύοντας την εταιρεία Σ.Ε.Π.(Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά) Α.Ε. (Ν.
3755/2009). Στη συνέχεια η COSCO έλαβε μέρος στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΠ ΑΕ, με
ποσοστό 51% πάλι, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 2016 (Ν. 4404/2016) και σήμερα είναι ο
κύριος μέτοχος της ΟΛΠ ΑΕ, με ποσοστό 67% ( Ν. 4838/2021). Η άμεση ξένη επένδυση (FDI) της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά εντάσσεται στην στρατηγική της Κίνας, η οποία είναι γνωστή ως « Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού της Κίνας: Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (The Belt and Road Initiative).
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία μελετάει την επένδυση της COSCO σε τέσσερα
(4) επίπεδα : σ’ εκείνο της γενικότερης στρατηγικής, στο πλαίσιο της Ελληνικής και
Κινέζικης οικονομίας, δηλ. της σημασίας της επένδυσης, στις κυριότερες πτυχές της, στο
Λιμάνι του Πειραιά (Κεφάλαιο 1), σ’ εκείνο της περίπλοκης νομοθετικής παρέμβασης για
την υλοποίησή της επένδυσης (Κεφάλαιο 2), σ’ εκείνο της οικονομικής αποτελεσματικότητας
της επένδυσης, σ’ όλους τους τομείς δραστηριότητας του Λιμανιού (Κεφάλαιο 3) και σ’
εκείνο των μελλοντικών προοπτικών της επένδυσης, με χρήση της ανάλυσης P.E.S.T.L.E. και
S.W.O.T., με αναφορά στη στρατηγική και το όραμα της COSCO / Ο.Λ.Π. Α .Ε. με
παράθεση, μεταξύ άλλων, των πλέον πρόσφατων οικονομικών αποτελεσμάτων και, τέλος, με την επεξεργασία των απαντήσεων από ένα ειδικό ερωτηματολόγιο, το οποίο απεστάλη σε χρήστες των λιμενικών υπηρεσιών της Ο.Λ.Π. Α.Ε. (Κεφάλαιο 4) και στο οποίο έγινε
στατιστική ανάλυση (Παράρτημα).
Σήμερα, ότι το Λιμάνι του Πειραιά ξεπέρασε ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο το
Λιμάνι του Αμβούργου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, εάν και παρατηρείται, συνεχής, ανοδική
κερδοφορία της επένδυσης της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά, μόνο, στο προσεχές
μέλλον θα αποδειχθεί με ασφάλεια, εάν, τελικά, η στρατηγική θέση του πρώτου Λιμανιού
της Ελλάδας, σε συνδυασμό με το εκτεταμένο δίκτυο της Κινέζικης εταιρείας COSCO και
η στρατηγική της Belt and Road Initiative της Κίνας, θα υπερισχύσουν των σημαντικών
επιχειρηματικών κινδύνων, οι οποίοι ενυπάρχουν με την συνεχιζόμενη (και εν πολλοίς
απρόβλεπτη) γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή της Μεσογείου, στην Ευρώπη, αλλά και
γενικότερα στην Υδρόγειο.