dc.contributor.advisor | Πολλάλης, Ιωάννης | |
dc.contributor.author | Κωνσταντινίδης, Νικόλαος - Θεοφάνης | |
dc.date.accessioned | 2024-10-28T05:49:19Z | |
dc.date.available | 2024-10-28T05:49:19Z | |
dc.date.issued | 2024-10 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/16909 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/4331 | |
dc.description.abstract | Η Ο.Λ.Π. (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς) Α.Ε. είναι μία εισηγμένη εταιρεία του
Χρηματιστηρίου Αθηνών, η οποία διαχειρίζεται και λειτουργεί τον Λιμένα Πειραιά το
μεγαλύτερο Λιμάνι της Ελλάδας και ένα από τα πλέον ολοκληρωμένα Λιμάνια στην Ευρώπη
από πλευράς λιμενικών υπηρεσιών.
Οι δραστηριότητες στο Λιμάνι του Πειραιά περιλαμβάνουν την κρουαζιέρα, τη μεταφορά επιβατών, τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων, τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, τα logistics και τις υπηρεσίες ελεύθερης ζώνης. Η θέση του Πειραιά είναι στρατηγική, όντας το πρώτο Ευρωπαϊκό Λιμάνι μετά τη διώρυγα του Σουέζ με άμεση σύνδεση με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της Ε.Ε.
Η COSCO Shipping, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου,
επένδυσε στο πρώτο Λιμάνι της Χώρας, αρχικά, το 2008, όταν μετά από διεθνή
διαγωνισμό ανέλαβε την διαχείριση των ΙΙ και ΙΙΙ προβλητών διακίνησης containers για 35
έτη, ιδρύοντας την εταιρεία Σ.Ε.Π.(Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά) Α.Ε. (Ν.
3755/2009). Στη συνέχεια η COSCO έλαβε μέρος στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΠ ΑΕ, με
ποσοστό 51% πάλι, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 2016 (Ν. 4404/2016) και σήμερα είναι ο
κύριος μέτοχος της ΟΛΠ ΑΕ, με ποσοστό 67% ( Ν. 4838/2021). Η άμεση ξένη επένδυση (FDI) της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά εντάσσεται στην στρατηγική της Κίνας, η οποία είναι γνωστή ως « Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού της Κίνας: Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (The Belt and Road Initiative).
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία μελετάει την επένδυση της COSCO σε τέσσερα
(4) επίπεδα : σ’ εκείνο της γενικότερης στρατηγικής, στο πλαίσιο της Ελληνικής και
Κινέζικης οικονομίας, δηλ. της σημασίας της επένδυσης, στις κυριότερες πτυχές της, στο
Λιμάνι του Πειραιά (Κεφάλαιο 1), σ’ εκείνο της περίπλοκης νομοθετικής παρέμβασης για
την υλοποίησή της επένδυσης (Κεφάλαιο 2), σ’ εκείνο της οικονομικής αποτελεσματικότητας
της επένδυσης, σ’ όλους τους τομείς δραστηριότητας του Λιμανιού (Κεφάλαιο 3) και σ’
εκείνο των μελλοντικών προοπτικών της επένδυσης, με χρήση της ανάλυσης P.E.S.T.L.E. και
S.W.O.T., με αναφορά στη στρατηγική και το όραμα της COSCO / Ο.Λ.Π. Α .Ε. με
παράθεση, μεταξύ άλλων, των πλέον πρόσφατων οικονομικών αποτελεσμάτων και, τέλος, με την επεξεργασία των απαντήσεων από ένα ειδικό ερωτηματολόγιο, το οποίο απεστάλη σε χρήστες των λιμενικών υπηρεσιών της Ο.Λ.Π. Α.Ε. (Κεφάλαιο 4) και στο οποίο έγινε
στατιστική ανάλυση (Παράρτημα).
Σήμερα, ότι το Λιμάνι του Πειραιά ξεπέρασε ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο το
Λιμάνι του Αμβούργου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, εάν και παρατηρείται, συνεχής, ανοδική
κερδοφορία της επένδυσης της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά, μόνο, στο προσεχές
μέλλον θα αποδειχθεί με ασφάλεια, εάν, τελικά, η στρατηγική θέση του πρώτου Λιμανιού
της Ελλάδας, σε συνδυασμό με το εκτεταμένο δίκτυο της Κινέζικης εταιρείας COSCO και
η στρατηγική της Belt and Road Initiative της Κίνας, θα υπερισχύσουν των σημαντικών
επιχειρηματικών κινδύνων, οι οποίοι ενυπάρχουν με την συνεχιζόμενη (και εν πολλοίς
απρόβλεπτη) γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή της Μεσογείου, στην Ευρώπη, αλλά και
γενικότερα στην Υδρόγειο. | el |
dc.format.extent | 193 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Η επένδυση της COSCO στον Πειραιά και οι προοπτικές της | el |
dc.title.alternative | COSCO's investment in Piraeus and its prospects | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | PPA S.A. (Port Piraeus Authority) is a listed company on the Athens Stock Exchange,
which manages and operates the Port of Piraeus, the largest Port in Greece and one of the most integrated Ports in Europe in terms of port services.
Activities at the Port of Piraeus include cruise, passenger transport, container and car
terminal, shipyard, logistics and free zone services. The position of Piraeus is strategic, being the first European Port after the Suez Canal with a direct connection to the EU road and rail network. COSCO Shipping, one of the largest shipping companies in the world, invested in the first Port of Greece, initially, in 2008, when, after an international tender acquired the management of containers Terminal II and III for 35 years, establishing the company PCT (Piraeus Container Terminal) S.A. (Law 3755/2009).
Later, in 2016, COSCO acquired the share capital of PPA SA, with a percentage of 51%, following an international tender (Law 4404/2016) and today, COSCO is the main shareholder of PPA SA, with a percentage of 67% (N. 4838/2021). COSCO's foreign direct investment (FDI) in the Port of Piraeus is part of China's strategy known as "The Belt and Road Initiative".
This Master Thesis studies COSCO's investment in four (4) levels: in that of the general
strategy, in the context of the Greek and Chinese economy, i.e. the importance of the investment, in its main aspects, in the Port of Piraeus (Chapter 1), in that of the complex legislative intervention for the implementation of the investment (Chapter 2), in that of the economic efficiency of the investment, in all the sectors of activity of the Port of Piraeus (Chapter 3) and in that of the future prospects of the investment, using the P.E.S.T.L.E. analysis. and S.W.O.T., with reference to the strategy and vision of COSCO / PPA S.A. citing, among other things, the most recent financial results and, finally, by processing the answers from a special questionnaire, which was sent to users of PPA S.A.'s port services (Chapter 4) and on which a statistical analysis was conducted (Annex).
Today the Port of Piraeus has surpassed the Port of Hamburg as a global shipping center. However, whether COSCO's investment in the Port of Piraeus will continue to generate sustained upward profitability remains to be seen. Only in the near future will it be proven with certainty whether the strategic position of Greece’s largest port, combined with COSCO’s extensive network and China's Belt and Road Initiative, will prevail over the significant business risks inherent in the ongoing (and largely unpredictable) geopolitical instability in the Mediterranean region, Europe, and globally. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική και Επιχειρησιακή Στρατηγική | el |
dc.subject.keyword | Άμεσες ξένες επενδύσεις | el |
dc.subject.keyword | ΑΞΕ | el |
dc.subject.keyword | FDI | el |
dc.subject.keyword | Λιμάνι Πειραιά | el |
dc.subject.keyword | ΟΛΠ ΑΕ | el |
dc.subject.keyword | Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς | el |
dc.subject.keyword | COSCO Shipping | el |
dc.subject.keyword | ΣΕΠ | el |
dc.subject.keyword | PCT | el |
dc.subject.keyword | Belt and Road Initiative | el |
dc.subject.keyword | Νέος Δρόμος του Μεταξιού της Κίνας | el |
dc.subject.keyword | Μία Ζώνη Ένας Δρόμος | el |
dc.subject.keyword | Έσοδα λιμενικών δραστηριοτήτων | el |
dc.subject.keyword | Έξοδα λιμενικών δραστηριοτήτων | el |
dc.subject.keyword | Σταθμός εμπορευματοκιβωτίων | el |
dc.subject.keyword | Container terminal | el |
dc.subject.keyword | Σταθμός διακίνησης αυτοκινήτων | el |
dc.subject.keyword | Car terminal | el |
dc.subject.keyword | Κρουαζιέρα | el |
dc.subject.keyword | Cruise terminal | el |
dc.subject.keyword | Ναυπηγοεπισκευή | el |
dc.subject.keyword | Ship repair zone | el |
dc.subject.keyword | Σταθμός ακτοπλοΐας | el |
dc.subject.keyword | Ferry terminal | el |
dc.subject.keyword | Ανάλυση P.E.S.T.L.E. | el |
dc.subject.keyword | Ανάλυση S.W.O.T. | el |
dc.subject.keyword | Ερωτηματολόγιο | el |
dc.subject.keyword | Στατιστική ανάλυση | el |
dc.date.defense | 2024-10-18 | |