Instructional design and development of a massive open online course for teacher training on teaching English to preschool
Σχεδιασμός και ανάπτυξη μαζικού ανοιχτού διαδικτυακού μαθήματος για την εκπαίδευση καθηγητών αγγλικής που διδάσκουν στο νηπιαγωγείο
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
MOOCs ; Teacher training ; EFL in preschool ; Early childhood education ; Micro-learningΠερίληψη
Τα Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή, ειδικά τα τελευταία 20 χρόνια, κυρίως λόγω της ευελιξίας, της εύκολης πρόσβασης και της Επιστημονικής αξιοπιστίας που παρέχουν στους εκπαιδευόμενους. Η αξιοποίηση των ΜΑΔΜ δίνει την δυνατότητα στους συμμετέχοντες τόσο για προσωπική όσο και επαγγελματική εξέλιξη και ανάπτυξη ικανοτήτων σε μεγάλο εύρος Επιστημονικών και Γνωστικών Πεδίων, χωρίς χρονικούς και γεωγραφικούς περιορισμούς.
Στη συγκεκριμένη Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία εξετάζουμε την χρησιμότητα των ΜΑΔΜ στην επιμόρφωση Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτών, και πιο συγκεκριμένα στην κατάρτιση των Καθηγητών της Αγγλικής Γλώσσας προκειμένου να διδάξουν σε μαθητές προσχολικής ηλικίας. Παρουσιάζεται μια περιγραφή και συγκριτική ανάλυση άλλων Διαδικτυακών Μαθημάτων που εστιάζουν προς αυτή την κατεύθυνση, και συγκεκριμένα:
- στην σημασία της Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
- στην χρησιμότητα της εισαγωγής σε αυτήν της Ξένης Γλώσσας
- στην σπουδαιότητα της χρήσης του παιχνιδιού
- στα αναπτυξιακά στάδια, στα χαρακτηριστικά και στις ανάγκες των μαθητών της συγκεκριμένης ηλικίας
Γίνεται αναφορά στην έλλειψη εμπειρίας αναφορικά με την Εισαγωγή της Αγγλικής ως Δεύτερης ή Ξένης Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο, στην ανεπάρκεια αντίστοιχων Επιμορφωτικών Προγραμμάτων, αλλά και στην παντελή απουσία έντυπου υλικού ή προγράμματος Σπουδών, που θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο και να παρέχει κατευθυντήριες γραμμές στους Διδάσκοντες της Αγγλικής Γλώσσας.
Συζητείται η αναγκαιότητα περαιτέρω ανάπτυξης δεξιοτήτων στους Εκπαιδευτικούς, καθώς επίσης και τα πλεονεκτήματα αλλά και οι δυσκολίες που ενέχει η χρήση και αξιοποίηση των ΜΑΔΜ ως μέσο επιμόρφωσης και κατάρτισης.
Βασικά θετικά χαρακτηριστικά των ΜΑΔΜ είναι:
- η ευελιξία
- η αυτορρύθμιση αναφορικά με τον τρόπο και τον χρόνο μελέτης υλικού
- η δυνατότητα αυτοαξιολόγησης
- η αλληλεπίδραση και ανταλλαγή υλικού και απόψεων με άλλα μέλη της κοινότητας
Προβλήματα που δεν μπορούν να αγνοηθούν, ωστόσο, αποτελούν :
- η έλλειψη κινήτρου
- το υψηλό ποσοστό διακοπής παρακολούθησης ενός μαθήματος πριν από την περάτωσή του
- η ετεροχρονισμένη ανατροφοδότηση σε Εργασίες Ανοιχτής Απόκρισης
- η απουσία προσωπικής σχέσης μεταξύ Εκπαιδευτή και Εκπαιδευόμενου
Εξετάζουμε και αναπτύσσουμε τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν για τον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό ενός ΜΑΔΜ με τίτλο «Εκπαίδευση Καθηγητών Αγγλικής που διδάσκουν στο Νηπιαγωγείο», το οποίο στοχεύει στην προετοιμασία Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας που θα απασχοληθούν στη συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα.
Το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Μαθήματος είναι βασισμένο τόσο σε αρχές που διέπουν την Διδασκαλία στην προσχολική ηλικία, όσο και σε Θεωρίες Μάθησης αναφορικά με τα Αγγλικά και τις πλέον αποτελεσματικές μεθόδους για την εκμάθησή τους από μαθητές Νηπιαγωγείου.
Αναπτύσσουμε τις αρχές της μικρο-μάθησης, όπως και τον λόγο για τον οποίο ο συγκεκριμένος τρόπος θεωρείται ενδεδειγμένος για την Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών στο συγκεκριμένο Γνωστικό Αντικείμενο. Γίνεται εκτενής αναφορά στις 7 διαφορετικές διαστάσεις της μικρο-μάθησης, τι αυτές περιλαμβάνουν, καθώς και παραδείγματα από το περιεχόμενο του ΜΑΔΜ που σχετίζονται με αυτές.
Παρουσιάζουμε αναλυτικά τη δομή και το περιεχόμενο του Μαθήματος, όπως και την υλοποίησή του στην πλατφόρμα Open Edx. Συμπεριλαμβάνονται ενδεικτικές οθόνες από το περιβάλλον του Διαδικτυακού Μαθήματος, καθώς επίσης και ολόκληρη η Δομή και Σχεδίαση, εντός του Παραρτήματος. Εξηγείται επίσης η χρησιμότητα της πολυτροπικότητας στην παρουσίαση του περιεχομένου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή και κινητοποίηση ενδιαφέροντος όλων των εκπαιδευομένων.
Αιτιολογείται η επιλογή των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων που έχουν τεθεί για αυτό το ΜΑΔΜ, με βάση το «Cambridge English Teaching Framework», που θεωρείται ένα από τα πιο αξιόπιστα Πλαίσια Ικανοτήτων για Εκπαιδευτικούς.
Τονίζεται η σύνδεσή τους με τις ανάγκες τόσο των Εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών προσχολικής ηλικίας. Πιο συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στις παρακάτω δεξιότητες:
- Διδακτική Μεθοδολογία της Αγγλικής Γλώσσας
- Σχεδίαση μαθήματος
- Επιλογή, Τροποποίηση, Ενίσχυση και Χρήση Εκπαιδευτικού Υλικού
- Συλλογικότητα και Συνεργασία
Μετά την ολοκλήρωση παρακολούθησης του ΜΑΔΜ ο Εκπαιδευόμενος αναμένεται ότι θα είναι σε θέση
- να χρησιμοποιήσει τις κατάλληλες Εκπαιδευτικές Μεθόδους και Θεωρίες προκειμένου να ενισχύσει την συμμετοχικότητα των μαθητών
- να προσαρμόσει και να τροποποιήσει τις δραστηριότητες που έχει σχεδιάσει, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις έκτακτες συνθήκες που προκύπτουν, χωρίς να αποκλίνει ωστόσο από τον μαθησιακό στόχο
- να επιλέξει τις κατάλληλες πηγές, υλικά και μαθησιακά εργαλεία και να τα ενσωματώσει στη μαθησιακή διαδικασία
- να αναγνωρίσει την αξία της συνεργασίας και συμμετοχικότητας μεταξύ των Εκπαιδευτικών της ίδιας τάξης (Συνδιδασκαλία)
Ακολουθεί η αξιολόγηση του Μαζικού Ανοιχτού Διαδικτυακού Μαθήματος με βάση συγκεκριμένη ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης. Σε αυτήν εξετάζεται η πλήρωση ορισμένων κριτηρίων κατά τον Σχεδιασμό και την Υλοποίηση του ΜΑΔΜ, μεταξύ των οποίων η καταλληλότητα του περιεχομένου, η σαφήνεια, η αξιοποίηση εργαλείων και η συνάφεια με την επιλογή των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων.
Τέλος, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την ανασκόπηση και αξιολόγηση του Διαδικτυακού Μαθήματος. Παρατίθενται προτάσεις για μελλοντική βελτίωση και περαιτέρω εξέλιξη στο θέμα της Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών για τη Διδασκαλία των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο.