Επιχειρηματική αναλυτική στην πράξη : τμηματοποίηση πελατειακής βάσης και ανάλυση καλαθιού αγορών για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα μίας αλυσίδας στο χώρο του λιανεμπορίου
Customer analytics in practice : customer segmentation and e-shop market basket analysis
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Market basket analysis ; RFM ; Business analytics ; Customer segmentationΠερίληψη
H παρούσα εργασία αποσκοπεί στην εξερεύνηση τρόπων για την ενίσχυση των επιχειρηματικών λειτουργιών και των διαδικασιών λήψης αποφάσεων, μέσω της χρήσης Μεγάλων Δεδομένων και Τεχνητής Νοημοσύνης. H εργασία επίσης εστιάζει στην εφαρμογή του μοντέλου RFM ως μέθοδο επιχειρηματικής αναλυτικής, που χρησιμοποιείται για την τμηματοποίηση των πελατών μίας επιχείρησης (customer segmentation) και την πρόβλεψη της μελλοντικής τους συμπεριφοράς. Τέλος, η εργασία ασχολείται με την μέθοδο Market Basket Analysis (MBA), η οποία δημιουργεί κανόνες συσχέτισης μεταξύ αγορασμένων προϊόντων από τους καταναλωτές, χρησιμοποιώντας ιστορικά δεδομένα αγορών. Για την εφαρμογή του μοντέλου RFM, της μεθόδου MBA και την εξαγωγή των αντίστοιχων αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων, χρησιμοποιείται το λογισμικό SAS καθώς και ιστορικά δεδομένα της αλυσίδας ελληνικών καταστημάτων υπεραγοράς (super market) «Ατλάντικ», που δεν είναι πλέον ενεργή. Στο πρώτο κεφάλαιο, διερευνώνται οι πιθανές εφαρμογές των Business Intelligence και Business Analytics σε διάφορους τομείς της οικονομικής ζωής, με έμφαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Στο δεύτερο κεφάλαιο, εξετάζονται οι εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στους τομείς του Customer Analytics, όπως την οπτική ανάλυση, την προγνωστική μοντελοποίηση και το customer segmentation. Περιγράφεται λεπτομερώς το μοντέλο RFM (Recency, Frequency and Monetary) και τα βασικά στοιχεία του, όπως το μοντέλο βαθμολόγησής του, ο σκοπός του και ο πιθανός συνδυασμός του με άλλες τεχνικές για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων. Επίσης, περιγράφεται η μέθοδος MBA σε ότι αφορά το σκοπό της, τους αλγορίθμους που χρησιμοποιεί και τις έννοιες της υποστήριξης και εμπιστοσύνης, που παίζουν κεντρικό ρόλο σε αυτή. Στο τελευταίο κεφάλαιο, παρουσιάζεται μια μελέτη περίπτωσης για να καταδειχθεί πώς οι τεχνικές που περιγράφονται μπορούν να εφαρμοστούν πρακτικά στην ανάλυση αξίας πελατών (Customer Value) με τη χρήση του μοντέλου RFM, καθώς και στην ανάλυση καλαθιού αγοράς με χρήση της μεθόδου MBA. Πριν την εφαρμογή των τεχνικών, επιχειρείται μία βασική εξερεύνηση των δεδομένων της ανωτέρω επιχείρησης, με στόχο να καταδειχθεί η αξία της οπτικής ανάλυσης ως ενός απλού αλλά παράλληλα ισχυρού εργαλείου στον τομέα της επιχειρηματικής αναλυτικής. Η εργασία καταλήγει μέσα από την ανάλυση σε πολυάριθμα χρήσιμα αποτελέσματα και παρέχει δυνητικές προτάσεις για την αξιοποίησή τους. Στο παράρτημα της εργασίας, περιλαμβάνεται ο κώδικας που χρησιμοποιήθηκε εντός της εφαρμογής SAS, για την επεξεργασία των δεδομένων και τις διάφορες αναλύσεις.