Η εφαρμογή της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) στην εκπαιδευτική διαδικασία : μία μελέτη περίπτωσης AR στην επιχειρηματικότητα
Applied Augmented Reality in educational process : an AR case study in entrepreneurship
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Επαυξημένη πραγματικότητα ; Σχεδιαστική σκέψη ; Επιχειρηματικότητα ; Εκπαίδευση ; Εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότηταςΠερίληψη
Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον για την εφαρμογή της επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality – AR) στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι ολοένα και αυξανόμενο. Στόχος είναι η δημιουργία καινοτόμων περιβαλλόντων μάθησης για την επίτευξη μιας μοναδικής μαθησιακής εμπειρίας. Επιπρόσθετα, η εξατομίκευση για την προώθηση μιας μάθησης χωρίς αποκλεισμούς με χρήση AR είναι επίσης ένας αυξανόμενος τομέας ενδιαφέροντος. Φυσικά, υπάρχουν περιορισμοί και κωλύματα όσον αφορά την εφαρμογή της AR στην εκπαιδευτική διαδικασία που αξίζει να προβληματίσουν την επιστημονική κοινότητα και να επιλυθούν.
Στην παρούσα εργασία θα αναλυθεί - εκτός των άλλων - η αξιοποίηση της επαυξημένης πραγματικότητας σε ένα εργαστηριακό μάθημα για την επιχειρηματικότητα το οποίο είναι σχεδιασμένο με τις αρχές της Σχεδιαστικής Σκέψης (design thinking) και την στρατηγική των Έξι Σκεπτόμενων Καπέλων του de Bono (6 thinking hats). Το εργαστήριο χωρίστηκε σε 2 μέρη. Οι ενότητες και οι δραστηριότητες του 1ου μέρους διαρθρώθηκαν με βάση τα στάδιά του και ενορχηστρώθηκε με τη δημιουργική στρατηγική “The 6 thinking hats” και οι δραστηριότητες του 2ου μέρους όπου εμπλέκεται και η τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (AR), ενισχύθηκε με την παιχνιδοποίηση (gamification), με στόχο την διάδραση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων μεταξύ των εκπαιδευομένων. Το εκπαιδευτικό σενάριο που αναπτύχθηκε και οι δραστηριότητες που το στελέχωσαν, αποβλέπουν στο να εξετασθεί ο βαθμός επιτυχίας της παρέμβασης καθώς επίσης κι άλλοι δείκτες που θα αναλυθούν περεταίρω. Τέλος θα γίνει μια συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας για την επαυξημένη πραγματικότητα σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα λαμβάνοντας υπόψη τους παράγοντες βάσει των οποίων θα αναπτυχθεί η έρευνα. Η μελέτη εφαρμόστηκε σε δείγμα φοιτητών οι οποίοι κλήθηκαν να φέρουν εις πέρας τις δραστηριότητες που υπήρχαν ανά θεματική ενότητα του μαθήματος καθώς επίσης να απαντήσουν στα αντίστοιχα ερωτηματολόγια.
Η συμβολή της παρούσας μελέτης επικεντρώνεται στην ανάδειξη της αποτελεσματικότητας του εναλλακτικού τρόπου παρέμβασης μέσω της εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, θα αναλυθούν τα αποτελέσματα της έρευνας και να αναδειχθεί το οποιοδήποτε ερευνητικό πρόβλημα που επιδέχεται περεταίρω μελέτης.