Συμμετοχή αλλοδαπών επιχειρήσεων σε εθνικές δημόσιες συμβάσεις
Master Thesis
Συγγραφέας
Μαστρογιαννοπούλου, Αικατερίνη
Ημερομηνία
2024-05-22Επιβλέπων
Πολέμης, ΜιχαήλΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Δημόσιες συμβάσεις ; Διακήρυξη ; Διαγωνισμοί ; Αλλοδαποί οικονομικοί φορείς ; Υποβολή προσφορών ; Ονομαστικοποίηση μετοχών ; Ν. 4412/2016 ; Οδηγία 2014/24/ΕΕ ; Εξωχώριες ; Εθνικοί λόγοι αποκλεισμού ; ΕΟΧ ; Ελληνικοί διαγωνισμοί ; Επιχειρήσεις μέσων μαζικής ενημέρωσης ; Ενωσιακό δίκαιο ; Κανονισμός (ΕΕ) 2022/1031 ; Ρωσική συμμετοχή ; Τρίτες χώρες ; Υπεργολαβία ; Υπηρεσίες ; ΠΟΕ ; Προμήθειες ; Παραχωρήσεις ; Προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή ; Αποδεικτικά μέσα πλήρωσης κριτηρίων επιλογής ; Αξιολόγηση προσφορών ; Αλλοδαπές επιχειρήσεις ; Αναλυτική κατάσταση μετόχων ; ΣΔΣ ; Στατιστικά ; Συμμετοχή σε διαγωνισμό ; Συμφωνίες Ελευθέρων Συναλλαγών (ΣΕΣ) ; Συμφωνίες Σύνδεσης με γειτονικές χώρες ; Δίκαιο δημοσίων συμβάσεων ; Δικαίωμα συμμετοχής ; Δικαιολογητικά σε διαγωνισμό ; Διαδικασία ανάθεσης σύμβασης ; Ψηφιακή υπογραφή ; Οικονομικοί φορείς ; Αλλοδαπές εταιρείες ; Ενωσιακές αρχές ; Δημόσια έργα ; Αναθέτουσα αρχή ; Ευρωπαϊκή Ένωση ; Ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών ; Αρχή ελεύθερου ανταγωνισμού ; Αρχή της ίσης μεταχείρισης και της αμοιβαίας αναγνώρισης ; Αρχή αναλογικότητας ; Αρχή διαφάνειας ; Δάνεια εμπειρία ; Κινεζική Δημοκρατία ; Ανάθεση δημόσιας σύμβασης ; Λόγοι αποκλεισμού ; Apostille ; Ενεργητική δωροδοκία ; Βασικός μέτοχος ; Κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς ; Μη συνεργάσιμα κράτη στο φορολογικό τομέαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στη συμμετοχή αλλοδαπών οικονομικών φορέων σε διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα και το θέμα παρουσιάζει ενδιαφέρον, διότι αφενός με τις δημόσιες συμβάσεις καλύπτεται ένα μεγάλο εύρος της λειτουργίας του δημοσίου τομέα, ρυθμίζεται από ενωσιακές αρχές αλλά και διεθνείς συμφωνίες, απαιτεί αρκετά μεγάλο ποσό χρήματος και αφετέρου το δημόσιο καλείται να συμβληθεί με τον ιδιωτικό τομέα, ήτοι με οικονομικούς φορείς που θα κριθούν ως οι πιο ωφέλιμοι για τις αναθέτουσες αρχές μέσα από μία δίκαιη διαγωνιστική διαδικασία. Η διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης, επομένως, προκειμένου να είναι αποτελεσματική, δεν πρέπει να περιορίζεται σε εγχώριους μόνο φορείς – ή και όχι μόνο εγχώριους αλλά συγκεκριμένους εγχώριους φορείς – αλλά πρέπει να απευθυνθεί στο σύνολο της αγοράς με κανόνες ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα μεταξύ άλλων καλύτερη ποιότητα προσφερόμενων υπηρεσιών/έργων/προϊόντων, θέσεις εργασίες, επενδύσεις. Η συμμετοχή αλλοδαπών οικονομικών φορέων σε διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη όλων των παραπάνω. Ωστόσο, η παρουσία ξένων οικονομικών φορέων σε ελληνικούς διαγωνισμούς είναι μικρή. Συνεπώς, στόχος της παρούσας εργασίας είναι να αποτελέσει «οδηγό» τόσο σε αναθέτουσες αρχές όσο και οικονομικούς φορείς αναφορικά με τις διαδικασίες ανάθεσης, τις προϋποθέσεις συμμετοχής, τα ζητήματα που ανακύπτουν στα στάδια ανάθεσης για αλλοδαπούς οικονομικούς φορείς, τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται και γενικότερα τον τρόπο αντιμετώπισης ενός οικονομικού φορέα από τρίτη χώρα σε διαδικασία ανάθεσης. Παράλληλα, τίθενται προβληματισμοί αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις και τα «εμπόδια» που δημιουργεί σε αλλοδαπούς οικονομικούς φορείς. Τέλος, στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται στατιστικά δεδομένα για την συμμετοχή οικονομικών φορέων εκτός Ελλάδος σε διαγωνισμούς- ίσως αναμενόμενα- κατά την άποψή μου και προτείνονται τρόποι βελτίωσης των διαδικασιών ανάθεσής για ένα πιο ευέλικτο και ανοιχτό σύστημα ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων που ανταποκρίνεται πάντοτε στα δεδομένα της εποχής.