Η σύνδεση της εργασιακής δέσμευσης, του ψυχολογικού κεφαλαίου και του job crafting στην εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψυχολογικό κεφάλαιο ; Εργασιακή δέσμευση ; Job crafting ; ΕκπαιδευτικοίΠερίληψη
Η παρούσα εργασία διερευνά και αναλύει τις απόψεις του εκπαιδευτικού προσωπικού της Ελλάδας αναφορικά με τις έννοιες του ψυχολογικού κεφαλαίου, της εργασιακής δέσμευσης και του job crafting. Συγκεκριμένα, γίνονται αναφορές όσον αφορά την έννοια του ψυχολογικού κεφαλαίου και των διαστάσεων της, την έννοια του job crafting και την έννοια της εργασιακής δέσμευσης και των διαστάσεων της. Η έννοια της εργασιακής δέσμευσης ξεκίνησε να μελετάται σχετικά πρόσφατα και αυτό ίσως επειδή οι έρευνες που πραγματοποιούνται δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και αυτό πιθανώς οφείλεται στο ερευνητικό ενδιαφέρον για τις θετικές πτυχές της εργασιακής ζωής (Nelson & Cooper, 2007). Παράλληλα έρευνες αναφέρουν πως το ψυχολογικό κεφάλαιο έχει ύψιστη σημασία για την προώθηση της καριέρας (Chen & Lim, 2012), δεν έχει κάποια μαγική συνταγή όμως και απαιτεί υπομονή και χρόνο από το άτομο καθώς δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Τέλος η έρευνα εστιάζει και στην έννοια του job crafting, που εισήχθη από τους Wrzesniewski και Dutton (2001:179), και ορίζεται ως «οι φυσικές και οι γνωστικές αλλαγές που κάνουν τα άτομα στην εργασία τους ή στα σχεσιακά όρια της εργασίας τους», (Wrzesniewski & Dutton, 2001:179). Στην έρευνα αυτή συμμετείχαν 185 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων της Ελλάδας και η έρευνα ήταν ποσοτική. Η συλλογή του δείγματος έγινε με συμπτωματική δειγματοληψία και την συλλογή ερωτηματολογίων, τα οποία απαντήθηκαν ηλεκτρονικά από τους εκπαιδευτικούς. Γενικότερα, λιγοστές είναι οι έρευνες που έχουν γίνει σχετικά με την σύνδεση των τριών αυτών εννοιών στο κομμάτι της εκπαίδευσης για αυτό και η συγκεκριμένη έρευνα εστίασε το ενδιαφέρον της εκεί. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας δείχνουν πως οι τρείς έννοιες αυτές συνδέονται άμεσα η μια με την άλλη και πως πολλές φορές η μια μπορεί να λειτουργήσει ως παράγοντας πρόβλεψης της άλλης. Ταυτόχρονα θετική συσχέτιση παρατηρήθηκε μεταξύ των τριών αυτών μεταβλητών αλλά και των διαστάσεων που η κάθε μια περιλαμβάνει. Επομένως, τα ευρήματα της εν λόγω έρευνας έδειξαν να συμφωνούν με τα ευρήματα της υπόλοιπης βιβλιογραφίας.