Βιβλιογραφική επισκόπηση αξιοποίησης ψηφιακών τεχνολογιών για την υποστήριξη, της εκπαίδευσης και της φροντίδας παιδιών στην πρώιμη παιδική ηλικία
Master Thesis
Συγγραφέας
Βασιλοπούλου, Γεωργία - Αγγελική
Ημερομηνία
2023Επιβλέπων
Σάμψων, ΔημήτριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Preschool technology ; Daycare technology ; Educational technology ; Τεχνολογία ; Συναισθηματική ανάπτυξη ; ΒρέφηΠερίληψη
Η παρούσα βιβλιογραφική επισκόπηση εξετάζει τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στην εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας σε δομές ημερήσιας αγωγής και φροντίδας. Πιο συγκεκριμένα, ο σκοπός της βιβλιογραφικής επισκόπησης είναι να μελετήσει (α) τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά διεθνών ερευνών (με έμφαση στην ερευνητική μεθοδολογία και τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν), (β) τη σύνδεση ψηφιακών τεχνολογιών με εκπαιδευτικές δραστηριότητες δημιουργικής απασχόληση των παιδιών της έρευνας και (γ) την αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών στη καθημερινή ρουτίνας μιας δομής ημερήσιας εκπαίδευσης και φροντίδας παιδιών προσχολικής αγωγής. Η μελέτη στηρίχθηκε σε 36 διεθνείς έρευνες επιλεγμένες ακολουθώντας την μεθοδολογία PRISΜΑ. Ο αριθμός αυτός είναι προφανώς μακρά πολύ μικρότερος σε σύγκριση με το πλήθος των ερευνών που πραγματοποιούνται σε μεγαλύτερες σχολικές βαθμίδες που αποτελεί ένδειξη ότι το πεδίο αυτό δεν έχει ακόμη μελετηθεί ενδελεχώς. Η μελέτη της βιβλιογραφίας καταγράφει τη θετική επίδραση της τεχνολογίας στον εγραμματισμό και τα μαθηματικά στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων πρόωρου ψηφιακού εγγραματισμού, μέσω διαφόρων δημιουργικών δραστηριοτήτων με τη χρήση της τεχνολογίας όπως οι ψηφιακές ιστορίες, η αλληλεπίδραση με κοινωνικό ρομπότ, η δημιουργία avatars και η εξάσκηση προγραμματισμού μέσω λογισμικών με περιβάλλοντα προγραμματισμού. Επιπλέον, αναδεικνύει ότι στη βιβλιογραφία δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών για την υποστήριξη δημιουργικών δραστηριοτήτων που εξυπηρετούσαν τον γνωστικό τομέα ανάπτυξης των μικρών παιδιών παρά τον συναισθηματικό. Γεγονός που θα μπορούσε να αποτελέσει νέο ερευνητικό τοπίο για μελλοντικές έρευνες από παιδαγωγούς και από εταιρείες που αναπτύσσουν ψηφιακές τεχνολογίες για την προσχολική εκπαίδευση.