Επίδραση των στυλ ηγεσίας στην εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : μια ποσοτική διερεύνηση
The effect of leadership styles at teachers’ job satisfaction in primary education : a quantitative research
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηγεσία ; Στυλ ηγεσίας ; Εργασιακή ικανοποίηση ; Μετασχηματιστική ηγεσία ; Συναλλακτική ηγεσία ; Παθητική – αποφευκτική ηγεσία ; Δάσκαλοι ; Leadership ; Leadership styles ; Job satisfaction ; Transformational leadership ; Transactional leadership ; Delegative (Laissez faire) Leadership ; TeachersΠερίληψη
Η παρούσα εργασία σχεδιάστηκε, για να μελετήσει την επίδραση των στυλ ηγεσίας στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα στυλ ηγεσίας που παρατηρούνται πιο συχνά στις σχολικές μονάδες αλλά και τους παράγοντες που επηρεάζουν γενικότερα την επαγγελματική ικανοποίηση των δασκάλων. Απαρτίζεται από 2 μέρη, τη θεωρητική θεμελίωση μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης και το ερευνητικό μέρος, όπου αναλύονται τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας που διεξήχθη. Το ερευνητικό δείγμα αποτελείται από 154 δασκάλους Πρωτοβάθμιας Γενικής εκπαίδευσης που εργάζονται σε σχολεία της Αττικής, οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο Πολυπαραγοντικής Ηγεσίας 45 ερωτήσεων και το ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Ικανοποίησης 20 ερωτήσεων. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η συναλλακτική και η μετασχηματιστική ηγεσία είναι οι δύο μορφές ηγεσίας οι οποίες υιοθετούνται περισσότερο από τους Έλληνες διευθυντές. Επίσης, διαφαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί προτιμούν να συνεργάζονται με διευθυντές οι οποίοι έχουν χαρακτηριστικά μετασχηματιστικού ηγέτη. Ακόμα, γίνεται εμφανές πως η επαγγελματική ικανοποίηση εξαρτάται άμεσα από παράγοντες όπως η φύση της εργασίας, η επαφή με τα παιδιά και οι συναδελφικές σχέσεις και πώς τα επίπεδά της διαφέρουν μεταξύ ανδρών και γυναικών εκπαιδευτικών. Εν κατακλείδι, κρίνεται αναγκαία η υλοποίηση περεταίρω ερευνών, για τη διεξοδικότερη ανάλυση των θεμάτων που μελετώνται στην παρούσα εργασία.