Ανάλυση του κλάδου των φαρμακείων : μελέτη περίπτωσης
View/ Open
Keywords
MBA ; Strategic management ; Στρατηγικό management ; Φαρμακευτική αγοράAbstract
Η Ελλάδα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ιατρική φροντίδα των πολιτών από τα φαρμακεία. Για το 2021, συνολικά λειτουργούν 10427 φαρμακεία, εκ των οποίων, 35.2% βρίσκονται στην Αττική. Απότοκο αυτού, ο δείκτης φαρμακείων ανά 10000 κατοίκους να είναι στο 9.7 (Healthstories, 2021). Αυτό έρχεται σε σύγκριση με το μέσο όρο των παγκοσμίων δεικτών φαρμακείων ανά 10000 κατοίκους, ο οποίος ήταν 2.78 την ίδια χρονική περίοδο (FIP,2021). Συνεπακόλουθα, οι ασθενείς έχουν ευκολότερη πρόσβαση σε φαρμακεία, παράλληλα όμως, υπάρχει εντονότερος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων.
Στα φαρμακεία έχει γίνει αισθητή η αύξηση του ανταγωνισμού, αφού ο ρυθμός ανάπτυξης των online φαρμακείων στο πρώτο τετράμηνο του 2021 ήταν στο 38.3% (Danielienė, I. 2021). Αυτή η αύξηση σε ένα κλάδο περιορισμένο που δεν μπορεί να επιβιώσει σε red ocean, δημιούργησε μεγάλες μεταβολές και αστάθεια στο επάγγελμα τόσο στα online όσο και στα φυσικά καταστήματα αφού οι πελάτες, πλέον, έχουν μάθει να αγοράζουν διαδικτυακά εκμεταλλευόμενοι τις καλύτερες εκπτώσεις. Επίσης, η απαγόρευση του marketing για τα φυσικά φαρμακεία, αλλά η χρήση του στα online, δίνει ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα σε εκείνα που έχουν επενδύσει στον ψηφιακό τομέα.
Εν συνεχεία, οι περιορισμοί που υπάρχουν από την κυβέρνηση, διαρκώς μειώνονται λόγω των συνεχών αλλαγών της νομοθεσίας σε όλον τον κόσμο. Η Ελλάδα είναι μια από τις πέντε τελευταίες χώρες που απαγορεύουν την πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων online (Danielienė, I. 2021). Οι αλλαγές που ψηφίζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυξάνουν τις απειλές της ένταξης των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στα ψηφιακά καταστήματα των φαρμακείων και σε άλλα κανάλια διανομής, κάτι που πιθανότατα να συντελέσει στη μείωση του δείκτη φαρμακείων ανά 10000 κατοίκους.