Ανάπτυξη προϊόντος βασισμένη στις αρχές της κυκλικής οικονομίας
Product development based on life cycle principles
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κυκλική οικονομία ; Ανάπτυξη προϊόντωνΠερίληψη
H εξάντληση των φυσικών πόρων αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς σε όλο τον κόσμο. Μία από τις κύριες αιτίες της φυσικής εξάντλησης είναι το γραμμικό μοντέλο παραγωγής, <<φτιάχνω, χρησιμοποιώ και πετάω>> το οποίο ορίζεται από την απόρριψη του προϊόντος στο τέλος της ζωής του. Η μετάβαση σε ένα κυκλικό μοντέλο βελτιώνει την αποδοτικότητα των πόρων, αυξάνει τη διάρκεια ζωής του προϊόντος και μειώνει τα απόβλητα. Η παρούσα διπλωματική με τίτλο «Κυκλική Οικονομία και Ανάπτυξη Προϊόντων» διερευνά τη σημασία της εφαρμογής πρακτικών κυκλικής οικονομίας στην ανάπτυξη προϊόντων και τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει, στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των βιομηχανικών δραστηριοτήτων. Η εργασία εμβαθύνει στις αρχές της κυκλικής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των κινδύνων και των βέλτιστων στρατηγικών για την ανάπτυξη προϊόντων με βάση αυτές τις αρχές. Επιπλέον, εξετάζει τον ρόλο των πρώτων υλών στην κυκλική οικονομία, συμπεριλαμβανομένων των κρίσιμων υλικών και των προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα αυτό. Παράλληλα εστιάζει επίσης στη σχέση της κυκλικής οικονομίας με την ανακύκλωση, στην σχέση εταιρειών με τους προμηθευτές τους, για ένα βιώσιμο μέλλον και την εκτεταμένη ευθύνη του παραγωγού. Παρουσιάζει περιπτωσιολογικές μελέτες εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων την εταιρεία Patagonia, Interface, Philips-Healthcare, IKEA, Colgate-Palmolive και Tesla, που εφαρμόζουν στρατηγικές κυκλικής οικονομίας. Επιπρόσθετα, εξετάζεται η εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας στη βιομηχανία καλλυντικών, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού καλλυντικών προϊόντων με βάση τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και ενός σχεδίου ανάπτυξης καλλυντικών προϊόντων που παρουσιάζει την πρακτική εφαρμογή των αρχών αυτών στα βήματα του σχεδιασμού. Για να εκτιμηθεί ο βαθμός στον οποίο εφαρμόζονται οι πρακτικές της κυκλικής οικονομίας στην ελληνική βιομηχανία και η ευαισθητοποίηση -εξοικείωση των καταναλωτών με το μοντέλο της, δημιουργήθηκαν δύο ερωτηματολόγια ως εργαλείο της έρευνας. Με κύρια αποτελέσματα αυτών, την μέτρια γνώση (58,8%) των καταναλωτών στο μοντέλο της Κυκλικής Οικονομίας και την αναγκαιότητα για αυτούς, η εταιρεία που παράγει το εκάστοτε προϊόν που αγοράζουν, να εφαρμόζει τις αρχές αυτές σε ποσοστό 82,4%. Από την πλευρά των εταιρειών σημειώνεται ελλιπής ενημέρωση των εργαζομένων και ως πρακτική κυκλικής οικονομίας στην ανάπτυξη προϊόντος, εφαρμόζεται σε ποσοστό 73% η επιλογή ανακυκλώσιμων συσκευασιών. Στην έρευνα συμμετείχαν 17 καταναλωτές και 10 εταιρείες.