Ο ρόλος του σχολικού διευθυντή-ηγέτη στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος και της σχολικής κουλτούρας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
The role of the school leader-principal in the regulation of the school environment and the school culture within primary education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Σχολικό κλίμα ; Σχολική κουλτούρα ; Ηγεσία ; Αποτελεσματικό σχολείο ; Διευθυντές ; Εκπαιδευτικοί ; Σχολικό σύστημα ; Θετικό κλίμα ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρακάτω εργασία αναλύει με λεπτομέρειες τις παραπάνω έννοιες και σε συνδυασμό με μια στατιστική ανάλυση προσφέρει χρήσιμα συμπεράσματα.
Σκοπός της έρευνας είναι να διαπιστώσει τον ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί και πιο συγκεκριμένα ο διευθυντής-ηγέτης στην διαμόρφωση ενός θετικού σχολικού κλίματος στις εκπαιδευτικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για να εκπληρώσει τον στόχο της, η έρευνα αξιοποιεί την ποσοτική μεθοδολογία. Το δείγμα το οποίο έλαβε μέρος σε αυτήν αποτελείται από 71 άτομα. Η έρευνα επικεντρώνεται στις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών και των διευθυντών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις σχολικές μονάδες του δήμου Μοσχάτου Ταύρου, οπότε οι απαντήσεις των ερωτηθέντων αποσκοπούν ουσιαστικά στην διαλεύκανση των απόψεων των εκπαιδευτικών που δραστηριοποιούνται σε αυτήν την περιοχή, σχετικά με την διαμόρφωση θετικού κλίματος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και, κατά συνέπεια, σκοπός της έρευνας είναι να βρεθούν οι σημαντικότεροι παράγοντες που συμβάλλουν στη δημιουργία αυτού του θετικού κλίματος.
Ορισμένα από τα συμπεράσματα της έρευνας έδειξαν ότι η διαμόρφωση θετικού κλίματος συμβάλει στην αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου, επηρεάζει θετικά την επίδοση των μαθητών, και γενικά εκπαιδευτικοί και διευθυντές προσπαθούν να επιτύχουν και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός θετικού σχολικού κλίματος. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως η παρεχόμενη εκπαίδευση στο σχολείο που εργάζονται βοηθά σημαντικά στην ανάπτυξη πολλών ικανοτήτων των μαθητών, όπως την αυτομόρφωση, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και την κατασκευή παραδειγμάτων. Τέλος, όλοι οι συμμετέχοντες έδειξαν να εκτιμούν ιδιαιτέρως την αίσθηση και το κλίμα της υποστήριξης, την καλή και έγκυρη συνεννόηση και την κατανόηση μεταξύ εκπαιδευτικών και διευθυντών, τη συνεργατικότητα και την αμφίδρομη επικοινωνία.