Εκμάθηση με βάση το ψηφιακό παιχνίδι στα μουσεία : μελέτη των μουσείων του ελληνικού και ευρωπαϊκού χώρου
Learning based on the digital game in museums : study of the museums of the Greek and European area
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μουσεία ; Εκπαίδευση ; Ψηφιακά παιχνίδιαΠερίληψη
Ένα σύγχρονο μουσείο είναι υποχρεωμένο να εξελιχθεί, να υιοθετήσει τις κατάλληλες πολιτικές και να συμπορευτεί με βάση τα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Οι πολιτιστικοί οργανισμοί, βρισκόμενοι σε ένα συνεχώς οικονομικά και τεχνολογικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οφείλουν να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ του οργανισμού και του κοινού, προσφέροντάς τους σύγχρονες υπηρεσίες. Η εισχώρηση των νέων τεχνολογιών σε συνδυασμό με την ανάγκη για ψηφιοποίηση και ψηφιακή ανάπτυξη οδηγεί σταδιακά όλο και περισσότερα μουσεία στη δημιουργία δραστηριοτήτων στο Διαδίκτυο. Η προσβασιμότητα αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξή τους. Η προσφορά ψηφιακών παιχνιδιών εντείνει τον εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό τους ρόλο, ένα κομμάτι που επηρεάζει την προσέλκυση και ικανοποίηση του κοινού. Σκοπός της εργασίας αποτελεί η ανάλυση και διερεύνηση της έννοιας του σύγχρονου μουσείου, με στόχο την κατανόηση της λειτουργίας του με βάση τα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Ειδικότερα, ερευνάται η αξιοποίηση των ψηφιακών παιχνιδιών ως ένα μέσο εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, με κεντρικό θέμα τα εκθέματα και τις συλλογές του εκάστοτε μουσείου. Σχετικά με τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στο θεωρητικό κομμάτι της ΔΕ για την παρουσίαση του ερευνητικού αντικειμένου, αυτή βασίστηκε στην επισκόπηση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας. Η έρευνα εξετάζει τα ψηφιακά παιχνίδια που προσφέρουν τα μουσεία της Ελλάδας και του ευρωπαϊκού χώρου στις ιστοσελίδες τους. Πραγματοποιήθηκε μια δειγματοληπτική καταγραφή των παιχνιδιών, ενώ ακολούθησε η κατηγοριοποίηση των ευρημάτων, ώστε να διαπιστωθεί ποιες κατηγορίες παιχνιδιών επιλέγονται περισσότερο από τα μουσεία και τους μουσειολόγους. Τέλος, προτάσσονται δύο ψηφιακά παιχνίδια, ως ένα παράδειγμα καλής πρακτικής, που μπορεί να υιοθετηθεί τόσο από το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή όσο και από άλλα μουσεία. Με απώτερο σκοπό την ανάπτυξη του ψηφιακού περιβάλλοντος και παράλληλα την προσέλκυση και μιας νέας κατηγορίας κοινού, τα οποία μπορούν να επιφέρουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και να επηρεάσουν θετικά τόσο τον ίδιο τον οργανισμό όσο και το κοινό.