Η γυναίκεια ηγεσία στις εκπαιδευτικές μονάδες. Απόψεις κι αντιλήψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την επίδραση του φύλου στη σχολική ηγεσία
Female leadership in educational units. Teachers' opinions and perceptions on the effect of gender on school leadership
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γυναικεία ηγεσία ; Εκπαιδευτικές μονάδες ; Διοίκηση ; Φύλο ; Σχολική ηγεσίαΠερίληψη
Η παρούσα ερευνητική εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων» του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και στοχεύει στη διερεύνηση των απόψεων κι αντιλήψεων εν ενεργεία εκπαιδευτικών σε σχολεία πρωτοβάθμιας δημοτικής εκπαίδευσης αναφορικά με την επίδραση του παράγοντα φύλου του σχολικού ηγέτη στην πρόοδο και ανέλιξη της σχολικής μονάδας ολόπλευρα, αλλά και στην ανέλιξη -των γυναικών κυρίως- στην διοίκηση του εκπαιδευτικού τομέα.
Για τις ανάγκες της έρευνας διενεργήθηκε ποσοτική έρευνα και κατασκευάστηκε από την ερευνήτρια ένα αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο, το οποίο διαμοιράστηκε και συμπληρώθηκε από ένα δείγμα 42 συμμετεχόντων. Από την ανάλυση των δεδομένων, αλλά και τη βιβλιογραφική επισκόπηση που διενεργήθηκε προέκυψε ότι έννοια της ηγεσίας αποτελεί έναν από τους πρωτεύοντες παράγοντες της σχολικής βελτίωσης κι αποτελεσματικότητας, καθώς συμβάλλει καταλυτικά στο επιτυχές έργο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας προέκυψε ότι οι επικρατούσες στερεοτυπικές αντιλήψεις περί αποτελεσματικότητας του ανδρικού φύλου έναντι του γυναικείου στη σχολική ηγεσία δεν ευσταθούν και καταλύονται. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών του δείγματος δήλωσε πως η αποτελεσματικότητα της σχολικής ηγεσίας δεν εξαρτάται από τον παράγοντα φύλο, αλλά αποτελεί ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο.