Το γυναικείο φύλο στη διοίκηση σχολικών μονάδων
Women in school administration
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γυναικείο φύλο ; Εκπαιδευτική διοίκηση ; Έμφυλες διακρίσεις ; Κίνητρα ; Σχολική ηγεσία ; Φιλοδοξίες ; Female gender ; Educational management ; Gender discrimination ; Motivation ; School leadership ; AspirationsΠερίληψη
Παγκοσμίως, οι εκπαιδευτικές βαθμίδες στελεχώνονται κατά πλειοψηφία από γυναίκες στην άσκηση του διδακτικού έργου. Όμως, παρόλο που οι γυναίκες επικρατούν αριθμητικά στις σχολικές αίθουσες δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και με τη συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διοίκηση. Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για την παρουσία του γυναικείου φύλου στην διοικητική ιεραρχία της εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες της έρευνας είναι 132 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Ο σκοπός της εργασίας είναι να μελετήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τον ρόλο του φύλου στη διοίκηση σχολικών μονάδων και την επίδραση του στην αποτελεσματική διοίκηση. Επίσης να εξετάσει την ύπαρξη έμφυλων διακρίσεων τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική εκπαίδευση και να αναζητήσει τα κίνητρα και τους παράγοντες που ενισχύουν αλλά και εκείνους που εμποδίζουν άνδρες και γυναίκες εκπαιδευτικούς να διεκδικήσουν και να αναλάβουν τη σχολική ηγεσία, ώστε να
αναδειχθούν ομοιότητες και διαφορές στα κίνητρα των δύο φύλων για τη διεκδίκηση μιας διευθυντικής θέσης. Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι οι έμφυλες διακρίσεις κυριαρχούν στην ελληνική εκπαίδευση και ιδιαιτέρως στον ιδιωτικό τομέα όπου μια γυναίκα μπορεί να συναντήσει μειωμένες ευκαιρίες εξέλιξης ακόμη και μισθολογικό χάσμα. Ωστόσο η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δήλωσαν ότι δεν έχουν προτίμηση στο φύλο του διευθυντή της σχολικής μονάδας. Τέλος, οι γυναίκες έχουν επαγγελματικές φιλοδοξίες και ενδιαφέρονται να εξελιχθούν και να αναλάβουν διευθυντικά
καθήκοντα στην εκπαίδευση, για αυτό μια σειρά πολιτικών και δράσεων είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν προς αυτή την κατεύθυνση.